Marta Domènech: "L’enoturisme ha de deixar de ser l'oferta complementària"

26 Juny 2022
Marta Domènech:

Marta Domènech i Tomàs, Directora General de Turisme de Catalunya

Presentació de l'Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027

Catalunya vol esdevenir la gran regió del turisme enogastronòmic d’Europa. Així ho ha anunciat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, durant la presentació d’un pla estratègic a cinc anys vista. La Generalitat ha promès injectar 12 milions d’euros per accelerar l’excel·lència de la destinació Catalunya fins el 2027. El pla passa per obrir nous equipaments a Falset, Palamós i l’Ametlla de Mar. Per crear un projecte agroturístic al Parc Agrari del Baix Llobregat. Per invertir en la recuperació de tines i barraques de Pedra seca al Bages. Però abans caldrà fer una transició digital. Crear productes combinats per atraure nous públics. O dotar Catalunya d’un gran relat que connecti les destinacions, amb les rutes del vi i les administracions que treballen al territori. Una de les apostes més importants per l’enoturisme a Catalunya. En parlem en aquesta entrevista amb Marta Domènech i Tomàs, just després d'haver-la presentat al públic al celler d'Espiells de Juvé & Camps.

 

Catalunya: referència del turisme enogastronòmic a Europa

 Què és el turisme enogastronòmic?

Jo et diria “què no és el turisme enogastronòmic?” És tot! És una manera d’explicar-nos: és territori, producte, sector primari, sector terciari,... Per nosaltres és un pal de paller durant la legislatura que ens ve per davant. 

Com volen impulsar-lo?

Amb un projecte del 2022 al 2027. La inversió que tenim prevista és de 12 milions d’euros, dels quals, 8 aniran seran del fons Next Generation. Els altres 4 que queden els posarem la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Treball.

Per què Catalunya es vol convertir en un referent europeu en enogastronomia?

Perquè pot. 

Per què pot?

Tenim un patrimoni vitivinícola brutal. Tenim 12 Denominacions d’Origen, de les quals una és Qualificada (el Priorat). Tenim 64 Estrelles Michelin. Som la Comunitat Autònoma que en té més a tot l’Estat espanyol. Perquè tenim discurs, idiosincràsia, producte i voluntat per fer-ho. Com diria Josep Pla, tenim el paisatge posat a la cassola.
 

"Catalunya es vol convertir en un referent europeu en enogastronomia perquè tenim un patrimoni vitivinícola brutal, amb 12 Denominacions d’Origen i 64 Estrelles Michelin. Som la Comunitat Autònoma que en té més a tot l’Estat espanyol. Tenim discurs, idiosincràsia, producte i voluntat per fer-ho. Com diria Josep Pla, tenim el paisatge posat a la cassola"

 

Resoldre l'atomització de productes i ampliar els professionals

Escoltant-la podria semblar que ja està tot fet..

Quan creus que ho tens tot és quan comences a perdre capacitat de competitivitat. 

Quins són els reptes de futur?

No comencem de zero, però evidentment que tenim febleses.

Quines?

Tenim un producte molt atomitzat, molt divers. Tenim alguns equipaments en termes enoturístics que estan molt avançats. D’altres, que són més petits, on el mateix viticultor està a la vinya, al celler i fa les visites. Si pretenem fer visites de dilluns a diumenge hem de poder fer aquest salt cap a la professionalització. Creiem que cuidar el client enoturista és una opció tan bona i necessària com fer la verema o cuidar la vinya.

 

"Tenim cellers on el mateix viticultor està a la vinya i fa les visites. Si pretenem fer visites de dilluns a diumenge hem de  fer un salt cap a la professionalització. Cuidar el client enoturista és una opció tan bona i necessària com fer la verema o cuidar la vinya".


Image 

L'enoturisme ha de ser una oferta troncal, no complementària

Com podreu convèncer el pagès que és una línia de negoci tan vàlida com la de fer vi?

No hi ha millor convenciment per un empresari que posant un duro al calaix. Per exemple, l’enoturisme és una manera d’exportar menys, perquè pots vendre el teu producte al celler, on els marges són superiors. Treballar en el sector de l’enoturisme té moltes bondats.

Com és canvia aquest model de negoci?

L’enoturisme ha de ser una oferta troncal del celler, més enllà d’elaborar vins. A vegades pensen que l’enoturisme és una oferta complementària. Però moltes vegades és la menys complementària, perquè t’acaba donant més marges com a empresa.

Hi ha una manca de professionals en l’estructura de la oferta turística. Com preteneu resoldre-ho?

Per convertir l’enoturisme en un producte turístic necessitarem que tots els cellers (i els restaurants) apostin per contractar una persona que faci les visites. Un professional que passi a formar part de la seva proposta de valor com a celler.
 

"L’enoturisme ha de ser una oferta troncal del celler, més enllà d’elaborar vins. A vegades pensen que l’enoturisme és una oferta complementària. Però moltes vegades és la menys complementària, perquè t’acaba donant més marges com a empresa".


Enamorar els enoturistes que vinguin a Catalunya

Com han arribat a aquestes conclusions?    
 
Això no és una fermentació espontània. És fruit de molts anys de feina des de la Direcció General de Turisme. El 2016 vam celebrar l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme. Avui hi ha 9 Rutes del Vi estructurades a Catalunya, que ens permeten fer aquest salt qualitatiu i quantitatiu en un projecte que és súper ambiciós. Si no tinguéssim això, seria impossible.

Un dels punts estratègics que heu presentat és el de disposar d’un relat enogastronòmic emocional. Com ens hem de vendre al món?

Des dels sentits. Hem d’enamorar els enoturistes. Els hem d’ensarronar els sentits perquè s’empeltin a Catalunya. Diuen que l’estómac és el nostre segon cervell. Si som capaços d’enamorar-los a través dels sentits i l’estómac serem capaços de fidelitzar-los.
 
Hi ha prou unitat entre les Denominacions d’Origen, les Rutes del Vi i les administracions perquè aquesta oferta sigui unitària?

Aquesta és la feina que estem fent. El Pla Territorial pretén que sigui molt troncal i transversal amb altres departaments del govern de la Generalitat, perquè hi estiguin implicats.  Volem que hi sigui el Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat, INCAVI, Prodeca,... Evidentment totes les Diputacions. Els 4 milions que posem de la Generalitat aterraran a cada Diputació. Són part d’aquesta realitat i han de posar en valor el territori.

 
"Ens hem de vendre al món des dels sentits. Hem d’enamorar els enoturistes. Els hem d’ensarronar els sentits perquè s’empeltin a Catalunya. Diuen que l’estómac és el nostre segon cervell. Si som capaços d’enamorar-los a través dels sentits i l’estómac serem capaços de fidelitzar-los".

Image


Un enoturista gasta 3,5 vegades més


Quina és la despesa mitjana que fa un turista enogastronòmic?

Un turista que es mou per interessos enogastronòmic gasta 3,5 vegades més que una persona que es mou per interessos de sol i platja, de turisme esportiu, turisme actiu, o qualsevol altre tipus de turismes.

El sector pot arribar a aquest objectiu sense el que vostès anomenen una “transició digital”?

No. Això és importantíssim. Dades, dades i dades. Sense les dades podem generar una estratègia, però a l’hora de decidir hem de disparar, i hem de saber allà on disparem, i és el que ens donen les dades. Hem de verificar la informació per saber si aquest és el públic a qui ens hem d’adreçar, si aquest és el mercat, que té interès en nosaltres. No anem a Europa, sinó a determinats mercats d’Europa. No anem als Estats Units, sinó a determinats estats dels Estats Units. Hem de procurar que cada euro invertit es converteixi en vendes.

Bluetooth, Codis QR, Targetes NFC,... Com ho rebran els habitants de la Catalunya rural que amb prou feines tenen internet a les seves finques? 

Nosaltres farem aquestes inversions a Catalunya. No és una cosa que se’ls demani a ells.
 

"A l’hora de decidir hem de disparar, i hem de saber allà on disparem, i és el que ens donen les dades. Hem de verificar la informació per saber si aquest és el públic a qui ens hem d’adreçar, si aquest és el mercat, que té interès en nosaltres".


Una transició digital malgrat la manca de 5G


Però vostè és de Falset, una autèntica capital del vi, on amb prou feines tenen internet a molts dels pobles veïns...

És cert. Són territoris que potser no tenen 5G però sí que tenen 3G o 4G. Això sí, que no caigui una gota d’aigua, que llavors ens quedem sense res! L’ideal seria que hi hagués 5G a tot el territori, però no podem esperar a fer les coses. Hem d’anar tirant milles, i en algunes zones que tinguin 3G o 4G ja farem molt més del que hi ha hagut fins ara.

Un dels punts importants és la creació de tres espais immersius per explicar l’enogastronomia al territori a Falset, Palamós i l’Ametlla de Mar. Com seran aquests espais?  
 
Són alguns dels que tenim identificats per a fer les inversions, però n’hi ha molts més. Aquests tres són espais que volen fer la immersió pel turisme. A l’Ametlla de Mar volem posar en valor la cuina del Delta de l’Ebre. A Palamós és un vaixell on es podrà fer una immersió en el que és l’economia blava. I a Falset és un centre d’interpretació del vi de la gastronomia del Priorat. Però n’hi ha molts més.

Quins destacaria?

Hi ha Can Comes, al Baix Llobregat. Hi ha miradors inclusius, i altres projectes amb inversió que són guies i camins gourmand que tenen a veure amb tot Catalunya, no només en aquestes àrees específiques.

Un dels que més feliç farà la gent del vi és la recuperació de tines a peu de vinya i les barraques de pedra del Pla de Bages.  Hi haurà camins marcats, fites, rutes, perquè els visitants puguin conèixer el seu valor?

Això és posar en valor el patrimoni i lligar-ho amb una estructura turística. Reconverteixes, ho poses en valor, readaptes el patrimoni perquè no acabi caient i desapareixent, perquè és història viva nostra. És d’on venen els vins del Bages. La història passa per aquí. Per patrimoni històric i per vincular-lo a una oferta de turisme.
 

És cert que hi ha territoris que potser no tenen 5G, però sí que tenen 3G o 4G. Això sí, que no caigui una gota d’aigua, que llavors ens quedem sense res! L’ideal seria que hi hagués 5G a tot el territori, però no podem esperar a fer les coses. Hem d’anar tirant milles.

  
Image

 

El model dels Estats Units és un referent 


S’anunciaran a Napa Valley?

Hi ha un Festival que organitza un celler català i que està vinculat a Napa Valley, perquè tenen celler allà. Nosaltres el que farem és anar a explicar tota la oferta que tenim a Catalunya. 

Per què és important per vostès?

Per nosaltres Napa Valley és un referent. Los Angeles està a 400 quilòmetres de Napa Valley i reben 17 milions de turistes, dels quals la majoria són americans, de les ciutats més properes. A vegades des d’aquí pensem que és difícil baixar de Barcelona a la Terra Alta, o pujar a l’Empordà, o anar fins a la Conca de Barberà,... i ens centrem en Alella, el Penedès o el Bages, que queden a prop de Barcelona. Imagina’t! 
 

"Los Angeles està a 400 quilòmetres de Napa Valley i reben 17 milions de turistes, dels quals la majoria són americans, de les ciutats més properes. A vegades des d’aquí pensem que és difícil baixar de Barcelona a la Terra Alta, o pujar a l’Empordà, o anar fins a la Conca de Barberà,... i ens centrem en Alella, el Penedès o el Bages, que queden a prop de Barcelona".


Com ho ha rebut el sector?     

Amb aplaudiments. Mai s’havia vist aquesta quantitat de diners en el sector del vi. 12 milions d’euros són molts diners a invertir en cinc anys. El projecte és molt ambiciós. Tots ens diuen “buf, quina feinada!” 

És una feinada?

Doncs sí, tenim una gran feina a fer, però tenim les mans, les ganes, la il·lusió, i un sector que s’ho mereix... I això no ho podem fer sense ells! Sense ells és impossible. 

Més informació

Agència Catalana de Turisme

Nota de premsa de la presentació de l'estratègia de Turisme Enogastronòmic 2022-2027