Meritxell Falgueras: "No agrado a tothom; no sóc una croqueta"

01 Octubre 2021
Meritxell Falgueras:

ENOENTREVISTES

"Sóc feminista, sóc cursi, sóc pija... I m'agrada parlar de vins i de moda a dones empoderades, què passa?" 

Meritxell Falgueras és una de les influenciadores més importants del món del vi. El seu compte a Instagram, Wines and the city, té més de 18K de seguidors. Filla del Celler de Gelida (125 anys d'història al barri de Sants), una de les sommeliers més joves en rebre premis, una comunicadora integral a la ràdio, la premsa, la televisió i les xarxes, ens ha ajudat a valorar els resultats del II Baròmetre del Vi Català a Instagram. Falgueras està acostumada a defensar-se dels atacs furibunds, misògins i desproporcionats. Atacs per ser ella mateixa. Per ser orgullosament diferent. 


Per què vas començar a Instagram?

Perquè no podia treballar d’una altra manera! Vaig tenir fills, m’havia de quedar a casa. El meu marit viatja molt. Jo m’havia de quedar amb els nens. Instagram va ser una manera de seguir... de fer-me present.

Durant la pandèmia vas crèixer moltíssim... 

El confinament em va fer perdre la por. Abans només feia els posts maquillada. Fins que un dia vaig dir "tinc quaranta anys, no sempre vaig amb chapa i pintura hasta la sepultura. M'havia de sentir que estava a prop de la gent... Que ets real. La gent em deia “sempre vas estupenda”, però no és veritat.

Hi ha diferència entre la vida que tenim i la que mostrem a les xarxes?

Hi ha gent que diu que les xarxes són molt superficials. Mirant el meu perfil pots creure que m’he passat l’estiu a la platja, però només hi he estat un 15% del temps. No penjo fotos de la resta del dia.

Quantes hores dediques a Instagram?

Hi ha vegades que Instagram et diu que has estat 8 hores connectat. És molt? També he estat 8 hores donant de mamar al meu fill! Hi ha gent que treballa 11 hores! Mentre treballo a Instagram puc estar prenent el sol, o fent un tractament de bellesa. Mentre em fan les ungles vaig treballant a Instagram: no perdo mai el temps!

Què vols mostrar a les xarxes?

A les xarxes hi ha molta vanitat i ganes de mostrar-te, però també és veritat que et fas present. Abans havies de ser a totes les festes i a tots els saraus, perquè la gent comptés amb tu. És important que la gent vegi que a les xarxes t’ho prens seriosament, poses fotons, missatges intel·ligents, i siguis constant publicant.

Aquest és el secret del teu èxit?

La reputació a les xarxes ve per fer un contingut xulo i alegrar la vida de la gent. Hem de posar sal i pebre! El que li encanta a la gent és fer safareig!

Image
Meritxell Falgueras al soterrani d'El Celler de Gelida, on la seva família conserven algunes de les ampolles més antigues que posen a la venda a la botiga

Què et funciona millor?

Et diré el que em funciona pitjor. Quan penjo fotos amb el meu marit em baixen molt els seguidors. I penso, "Bueno, els pajilleros fora!" Vull tenir dones empoderades, dones que comprin vi, dones que els agradi el meu estil de vida... Veig una connexió amb dones de 30 a 50 anys. M’han sorgit unes amistats al·lucinants.

Hi ha masclisme comunicant el vi?

Sempre he tingut caps que eren homes. Quan els preparava una secció em deien “tres vins i tres preus”. Jo els deia que podia parlar de vins i de sabates. “No, perquè no interessa” Perquè ets un tio... Cada vegada que faig vins i moda a les ties els encanta. Perquè la gent beu i viu! Que t’agradi el vi no vol dir que siguis un freaky. A la majoria també li agraden els bons restaurants, tenir les ungles xules. Ah, ets frívola! Com si el futbol fos súper profund!

Tens 'haters'?

Jo sóc una tia que normalment, en un primer impacte, pots pensar “jolín, no suporto la veu que té... o com parla... o va de guais. Però després veus la meva vida real: sóc pencaire, m’aixeco molt aviat, ric amb els meus amics. No és que sigui tonta: és que és sóc flower power. A mi m’ha ajudat molt com a autoestima. Que la gent entengui la meva feina i que jo pugui expressar el que vulgui.

T'havies sentit menystinguda?

Durant molts anys vaig ser com una croqueta: volia agradar a tothom. Ara sé que si sóc feminista, o cursi, la gent em deixa de seguir. No vull ensenyar escot, però si estic a la platja, estic a la platja! M’agrada vestir. Sóc Wines and the city, no wines and the country. Sóc una "hippie-piji" de Sants. Bé. més "piji" que hippie. Una "princesa de barrio". Has de tenir un tret diferencial, perquè ja està tot inventat.

Quin és el teu tret diferencial?

No tinc la veu maca, però tinc les pestanyes xules. Qualsevol cosa és bona per comunicar! No em puc creure que només es comuniqui d’una sola manera. Has d’aprofitar la imatge, la música... No pots estimar el que no coneixes. Has de trobar el teu rotllo. Aquest món no és de fireta. Hi ha una mica de postureo, però som gent real. S’ha de ser autèntica! 

Quantes publicacions fas al dia?

Per mi, tres o quatre stories i un post diari és obligatori. Però hi ha altres que tinc més temps i estic més guerrera. Vinga va! Ara bé, la majoria dels dies ho tinc tot programat, sobretot quan faig rodatges a la tele.

Image

Falgueras, durant l'entrevista que vam gravar per valorar els resultats del II Baròmetre del Vi Català, a primers de setembre.

Publiques passi el que passi?

Què va! Jo veig les imatges de l’aeroport de Kabul i aquell dia no tinc ganes de fer sabates i vi. Una cosa que m’agradava fer era anar a un bar i treballar amb la tele al darrera, per sentir com anava la cosa. És molt important. Has d’estar molt amb l’actualitat. Si tu no consumeixes xarxes, no pots fer-les bé.

Com treballes?

Tinc moltes idees pensades. A vegades estic catatònica en un bar. Vaig anotant la idea, la vaig elaborant... I després sempre penses que la pots millorar. No et diré que fer un article sigui igual, però Instagram em fa pensar tot el dia! És important tenir una gran foto. Avui ja estic nerviosa perquè no tinc un fotón.

Ho fas tot tu?

Tinc ajuda perquè no m’agrada editar els vídeos, però tota la idea i el contingut el faig jo i això és important. Contesto tots els missatges amb notes de veu, perquè vegin que ho faig jo. 

Per què Instagram s’ha convertit en la xarxa de moda?

Instagram et dóna la oportunitat d’ensenyar el que tu vulguis, quan vulguis i com vulguis. A mi comunicativament em posa moltíssim! És l’opció més directa i més potent.
 
Per què creus que ha crescut tant durant la pandèmia?

La gent necessitàvem socialitzar. Per mi les noves relacions públiques són a Instagram. La gent compra, lliga i desitja per Instagram.

És Instagram una bona xarxa per comprar?

No és tant comprar sinó el desig de veure les coses en moviment. A Instagram ningú et demanarà el currículum, però el primer que faran per contractar-te és mirar el teu perfil. És un aparador brutal. Si veig algú que es pren un vi, tinc ganes de tastar-lo. Si veig algú que està en un restaurant, vull tastar aquest plat.

Image

La comunicadora defensa invertir 8 hores diàries treballant a Instagram, igual que una altra persona que també treballi vuit hores o més al dia

Cal tenir molts seguidors per ser influent?

Tinc amics que no tenen molts seguidors però a mi m’influencien, perquè sé que tenen bon gust llegint, o perquè són sincers. I acabo anant a un lloc on ells han anat van a un lloc i hi vaig.

Com d’important és tenir molts seguidors?    

Jo estava molt obsessionada a tenir seguidors. Un amic meu, l'Albert Vico (Social Media Manager d'Operación Triunfo) em va dir: "Meri, has de publicar cada dia". Jo no m'ho podia creure! I ara mira, ja porto dos anys. La gent em diu “ja pots frenar!”. Però és que sento que "I don’t do my day" sense aquesta adrenalina, sense haver pensat un contingut. 

Per què no pots parar?

Perquè he après a ser constant. Abans, la gent només mirava els seguidors dels comptes. Avui, quan encara hi ha algú que em vol contractar i només mira els seguidors penso: "Què vols tenir? Una taula de 10.000 persones on no beguin vi? O 10 de maitres, restaurants, influencers que te’l compraran?"

És més important el valor dels seguidors que el número? 

Totalment. Els microinfluencers cobrem més fins i tot que els influencers! Que Dulceida tregui un vi quan la gent la segueix per moda no té cap sentit. Jo parlo de vins i la gent em demana què porto posat de vestit. I això també ho han vist les cases de moda...

Al teu perfil tens més feina parlant d'altres coses que de vins?

L’any passat em va contractar una marca molt ferma i em van dir que treballava massa barat. Els vaig respondre que feia un esforç per treballar amb ells, perquè tenia 18K de seguidors. Ells em van respondre que el meu valor era de 100k. A vegades hi ha marques que només volen treballar amb influencers de 100K i penso que no han estudiat ni les meves xarxes ni l valor de la meva interacció.

És difícil separar la recomanació genuïna de la cobrada?

És com si en una revista només hi hagués publicitat. L’important és fer contingut de qualitat. A La Vanguardia o a 8TV són ells qui em paguen, poc o molt. Però a Instagram sóc jo qui pago, qui m’edito els continguts, faig de fotògrafa, maquillatge, pensa la roba, qui estic cada dia 8 hores fent likes. Es el meu Instagram i són les meves regles.

Image

Meirtxell Falgueras i el seu pare, Toni Falgueras, al taulell del celler de Gelida, un establiment amb més de 125 annys d'història al barri de Sants de Barcelona

Com veus Instagram en el món del vi?

Es molt fàcil quan ho veus des de fora. Jo també era millor mare abans de ser mare. Per molt que contractis el dron i el foton de les vinyes, això ja ho he vist, és el que m’ensenya tothom. Qui té carisma? Quan es posa una persona al darrera. Allà hi ha els likes. No cal que siguis guapo o lleig. Cal que siguis autèntic!

Quin consell donaries?

Sigues constant! Li ho dic a la meva perruquera i em diu "avui no tinc temps". Doncs, igual que de 10 a 11 tens a la Pepeta,... de 10 a 11 fas xarxes. Sinó no juguis, no tots hem de saber fer tot.