Mireia Torres: "Hem de seguir transmetent l'inconformisme de Jean Leon"

08 Febrer 2022
Mireia Torres:

ENOENTREVISTA

Mireia Torres: "Hi ha moltes coses en comú entre fer una obra d'art i elaborar un vi"

El celler Jean Leon té una relació molt estreta amb l'art. Des de fa uns anys organitzen el ViArt, on el vi es fon amb música, literatura, cinema, teatre o pintura. El Gran Reserva del celler de Torrelavit, el Vi de Finca Jean Leon Vinya La Scala, vesteix la seva etiqueta amb una obra d'art. La darrera és de l'artista Josep Guinovart, "Els ceps i la nit". Parlem amb la directora de Jean Leon, Mireia Torres, de la relació entre el vi i l'art, de per què un celler elaborador de vins també fa exposicions artístiques. Torres es remunta a l'herència que Jean Leon va deixar a la seva família. Defineix aquesta manera de fer com l'esperit Jean Leon. I ella actúa com la seva marmessora, la dona que fa realitat el testament de Jean Leon al Penedès, i que manté viu el seu esperit inconformista.

Per què al celler Jean Leon sempre heu tingut aquesta relació entre vi i art?

Sempre hi ha hagut un gran compromís per part dels que hem treballat al celler per maridar vi i art. Quan parlem d’art no només ho fem d’obres pictòriques, sinó també d’altres disciplines... 

Quines altres disciplines? 

Teatre, pintura, dansa, música... Tots els anys (excepte els de Covid) hem fet el ViArt, on hem relacionat una disciplina artística amb vi. Hem potenciat la imatge de Jean Leon amb l’art.
 

"Sempre hi ha hagut un gran compromís a Jean Leon per maridar vi i art des de diferents disciplines artístiques: teatre, pintura, dansa, música,..."  

Només li falta una pel·lícula!

Durant anys hem col·laborat amb l’Acadèmia Catalana del Cinema, gràcies a la relació amb la Maria Antonia Rovira (membre del celler). A fora, veuràs un gran bust dels Premis Gaudí, a la porta del celler.

Això ja us ve del mateix Jean Leon?

Hi havia obres d’art en algunes anyades del Gran Reserva. Per celebrar aniversaris del vi Jean Leon va fer etiquetes el 1979 amb una obra de Josep Maria Subirachs i el 1985 de Jordi Alumà.


"Josep Guinovart sempre va estar involucrat amb el vi"

Per què ho va seguir fent la vostra família?

Quan el meu germà (Miquel Torres Maczassek) va estar de director general al celler va decidir que cada any que s’elaborés el Gran Reserva -només el fem els millors anys – hi hagués l’etiqueta d’un artista famós. Era el vi de 1994.

I quan vostè arriba el 2010 per dirigir el celler, què va fer?
 
Quan jo vaig entrar havíem de decidir l’etiqueta de l’anyada 2001  Evidentment vaig posar un gran artista: Waltraud Maczassek, la meva mare.
 

"El meu germà va decidir que cada any que s'elaborés un Gran Reserva es faria amb una obra d'art a l'etiqueta. Quan jo vaig dirigir al celler li vaig demanar a la meva mare"

Per què aquest any ha escollit una obra de Josep Guinovart?  

Ja havíem tingut una obra de Josep Guinovart a l’anyada del 1996, “De la terra a la llum”, que va tenir molt d’èxit. Guinovart és un pintor que sempre va estar involucrat amb el món del vi. 

A l’exposició hi teniu una foto de Guinovart, força jove, al costat d’un cep.

Era un món que l’entusiasmava. Sempre li havia agradat la cultura del vi, la forma dels ceps, sempre tan presents als paisatges de Catalunya. El 2007 el Vinseum de Vilafranca va acollir una exposició amb 30 obres d’art de Guinovart només dedicades al vi.

Image


"Hi ha moltes coses en comú entre fer una obra d'art i fer vi"

Com es diu l’obra d’art que il·lustra el Gran Reserva 2015?

“Els ceps i la nit”. Els colors blaus de la nit; de la lluna que tantes vegades ens guia i ens il·lumina; els verds i ocres de la primavera i de la terra... És un quadre que ho reflecteix tot. A més també té ceps reals dins de l’obra. Em té totalment enamorada.

Independentment de l’etiqueta, un vi també és una obra d’art?

Sí, sens dubte. L’any 1996 vaig anar a la Fundació Guinovart d’Agramunt, i amb la filla de l’artista, Maria Guinovart vam parlar de la simbiosi entre el vi i l’art. O sigui, comparar un artista que pinta amb l’art de fer un vi... i hi ha moltes coses que són comunes.
 

"El quadre que il·lustra l'etiqueta del Vinya La Scala 2015 parla de la nit, de la lluna, de la primavera, de la terra... Ho reflecteix tot! Em té totalment enamorada!"

Per exemple?  

Mira, un artista treballa amb una paleta de colors, es guia per les emocions per decidir els colors que posa en un quadre. I en el món del vi també et guies per les emocions. És un art: la ciència del tast organolèptic.

Els enòlegs són artistes?

Un enòleg també té una paleta de vins diferents: un més afruitat, una fracció amb fusta, notes de torrefacció, una fracció més especiada, una fracció més concentrada,... No hi ha cap màquina que et digui si vas bé o no. Ho has de fer amb el tast, l’experiència, la ciència, el coneixement, que et porten a elaborar un vi com el Vinya La Scala.


"Volem seguir transmetent l'inconformisme de Jean Leon"

Com definiries aquest vi? 

És un 2015. Una anyada molt bona, seca. El més destacat és el contrast tèrmic entre la nit i el dia, que va permetre una intensitat de color alta, amb molts aromes. Això va donar vins voluptuosos i amb molta concentració.

Cada any poseu una obra d’art a l’etiqueta. Hi ha qui les col·lecciona?

I tant! Hi ha amants dels vins de Jean Leon que tenen ampolles dels anys 60 i 70. La gent que sent passió per aquest celler i l’evolució que hem tingut són grans col·leccionistes... i ens encanta. Poder conèixer-los i interactuar amb ells, perquè són part de la nostra història, també.
 

"El 2015 va ser una anyada molt bona, però seca. Els vins són voluptuosos i amb molta concentració, amb una intensitat de color alta i molts aromes" 

Al celler teniu exposades les obres d’art que han vestit totes les etiquetes i algunes de les més emblemàtiques de Josep Guinovart i el vi. És un valor afegit per qui vingui a visitar-vos?   
 
Creiem que s’ha de potenciar més la cultura i l’art, a través d’exposicions itinerants, fomentant els artistes locals, que  s’han de donar a conèixer més. Al celler també hem fet maridatges de literatura i vi. Hi havia llibres que es podien relacionar amb els vins de Jean Leon, perquè els arguments estaven totalment vinculats al sentit del vi.

És més fàcil explicar els vins de Jean Leon quan es fa a través de la història del fundador?

Sí, és una part molt important, perquè Jean Leon és l’alma mater del celler. I el seu enòleg, Jaume Rovira, també. Volem seguir transmetent aquesta història, però més enllà de la relació que tenia amb els actors de Hollywood, ens agradaria seguir transmetent és el seu inconformisme.

Image


"La resisliència de Jean Leon està molt present avui en dia"

Era un inconformista?  

Era un inconformista, un resilient, amb ganes de tirar endavant, d’experimentar, d’explorar, d’innovar,... Això és l’esperit Jean Leon i ens encaixa molt! Al nostre blog entrevistem a actors, xefs, sommeliers, periodistes, investigadors... que tenen el seu esperit.

Com el resumiries l’esperit?

L’esperit de Jean Leon de voler millorar, de tirar endavant a la vida, d’aportar a la societat, de col·laborar, d’experimentar, i d’anar-se adaptant als canvis, que avui en dia estan tan presents.
 

"Jean Leon tenia ganes de tirar endavant, d'experimentar, d'explorar, d'innovar, ... Tenia un esperit d'anar-se adaptant als canvis"

A Jean Leon elaboreu els vins amb un esperit d’inconformisme?

Els quatre vins de finca qualificada que van començar Jean Leon i Jaume Rovira tenen un esperit de chateau francès, amb varietats de Borgonya i Bordeus. Són vins d’edicions limitades, d’un terrer específic, amb una excel·lència que ha de persistir amb els anys. Aquest esperit l’hem de mantenir. És el compromís que tenim amb Jean Leon.

Ara bé...

Això no vol dir que les situacions van canviant i ens hem d’adaptar als nous temps. Fa uns anys vam treure la gamma 3055, de vins més joves, d’estil desenfadat, fresc, afruitat,... I la gamma d’experimentals, d’edicions limitades, on provem varietats plantades al Penedès per demostrar que al Penedès tenim un potencial enorme amb la diversitat de climes i sóls que hi ha.  


"Les varietats recuperades marcaran el nostre futur"

Quina creu que serà la tendència?

En un futur seguirem experimentant. Fa uns anys que hem plantat les varietats forcada i moneu, que són fruit de la investigació que hem portat a terme a Família Torres durant tots aquests anys, i que són varietats que estan aprovades per la DO Penedès. 

Com a investigadora de l’adaptació de les varietats recuperades al canvi climàtic, a quina conclusió heu arribat?

No hi ha una solució única. Hi ha un conjunt de solucions que es poden aplicar. En funció de la casuística, tens més o menys marge de maniobra. Per exemple, fer el rec gota a gota de suport pot ser interessant en anys complicats. I també la viticultura regenerativa, que és una gran aposta de Família Torres.
 

"La Forcada o la Moneu, varietats de raïm aprovades per la DO Penedès fruit de la investigació que hem dut a terme des de Família Torres, seran tendència en el futur"

Jean Leon és un dels socis de l’Associació de Viticultura Regenerativa. Què canviarà a la finca?

Doncs fomentant la biodiversitat del sóls pots retenir més aigua i fer que les plantes siguin més resilients de cara al futur. També podem treballar els portaempelts. Des de Família Torres també hem fet un esforç per recuperar les varietats tradicionals catalanes i seleccionant les que estan més adaptades al canvi climàtic.

Hi ha altres alternatives? 

Portar varietats plantades a d’altres països, interessants en un context de canvi climàtic. Per exemple el Petit Verdot, que segurament és bordelesa, tot i que també podria venir del nord d’Espanya, de la zona del País Basc. Una varietat aprovada per a la DO Penedès.

Image


"Les varietats internacionals ens poden aportar un plus"

Tornar una altra vegada a recuperar varietats internacionals?

En aquest tema s’ha d’estar amb la ment molt oberta. Evidentment tot el que sigui local és interessant fomentar-ho. Però també és interessant treballar amb varietats foranes que poden aportar un plus. Tots els cellers perseguim fer vins equilibrats, qualitatius, interessants. En el futur hi haurà varietats que no donaran els mateixos resultats que avui en dia i les haurem d’anar canviant per unes altres. 

El futur també passa per incentivar l’ecologisme i una viticultura amb menys químics?

A Jean Leon treballem la viticultura ecològica des de l’any 2008. Realment és interessant perquè respectes més el medi ambient. Per anar més enllà caldria combinar la viticultura ecològica amb la viticultura regenerativa i aquest és el pas que farem a partir d’aquest any.
 

"Tots els cellers perseguim fer vins equilibrats, qualitatius, interessants. En el futur hi haurà varietats que no donaran els mateixos resultats que avui en dia i les haurem d’anar canviant per unes altres"

Tot això és més fàcil d’entendre si algú que tasta els vostres vins ve al celler a visitar-vos?    
   
Quan has anat a visitar un celler i veus tot el què fan i com treballen et queda al cor. Sents una vinculació especial amb aquella marca. No és el mateix tastar un vi d’un celler que haver estat al celler, havent vist el paisatge, la manera de treballar... El context ajuda a entendre millor què hi ha darrera del projecte.

Als enoturistes també els expliqueu els efectes del canvi climàtic i com mitigar-lo?

A les visites expliquem que estem col·laborant en molts projectes internacionals i europeus per amb centres d’investigació de Catalunya i la resta d’Espanya per millorar en la compactació del sól, la reducció de productes fitosanitaris, com captar carboni en el sól amb la viticultura regenerativa. Són projectes amb què col·laborem a Jean Leon i també ho expliquem a les visites. 

Escolta l'entrevista a Mireia Torres, directora del celler Jean Leon, que hem emès al programa de ràdio 'El podcast de l'Enoturista'