Glòria Vallès: "Si no estàs a Instagram, no tens una marca"

19 Octubre 2021
Glòria Vallès:

ENOENTREVISTA

Glòria Vallès: "L'emoció és el que fa que la gent connecti! Emociona la teva audiència!"

La 'Wine Style Travel' és una patum en el món de la comunicació vinícola. El seu nom és Glòria Vallès: consultora en màrqueting digital i emprenedora. Ha fundat Can Bonastre Wine Resort i la web Wine Style Travel: de viatges exquisits i vins únics, amb presència arreu del món. Lluitadora, inquieta i connectada, s'ha especialitzat en ajudar a les empreses a vendre més i millor a través de les tècniques que growth hacking. Gràcies a la Glòria Vallès hem afegit un apartat al II Baròmetre del Vi Català on estudiar només la interacció dels cellers. Recentment la plataforma de màrqueting Tagger l'ha reconeguda com una de les 22 infuenciadores més importants del món.

Gràcies per recomanar-nos que estudiéssim la interacció dels cellers catalans!

Ha sigut una feina molt interessant, que hem fet conjuntament. ENOTURISTA em va enviar la llista. Però jo pensava: “molt bé, però quin és l’engagement?”. Perquè sinó no ho puc valorar.

De mitjana, els 150 primers cellers de la llista en nombre de seguidors tenen una interacció del 4%...

És una dada molt interessant i molt positiva! L’habitual és entre un 1 i un 5%. Tot el que estigui en aquesta forquilla és positiu. Normalment en comptes amb més seguidors és lògic que el volum d’engagement baixi. Això té a veure amb molts factors. No només què publiquen, sinó també com funciona l’algoritme, té a veure amb la quantitat d’inversió que fas a Instagram (si n’estàs fent, si és zero, si col·labores amb instagramers que t’ajuden a difondre”.

Què és el que més és valora de tenir una bona interacció?

Hi ha molts factors, però al final el que volem és que la gent sàpiga del nostre vi i del nostre producte i que finalment el compri. Tota empresa té com a objectiu vendre, per molt que tinguis altres objectius idíl·lics o essencials, com protegir la terra o el paisatge. Està molt bé! Però al final volem que comprin, i la compra ve de la conversió, i la conversió ve d’aquesta interacció.

Per què la interacció pot determinar la qualitat de les nostres vendes?

Qualsevol celler, tingui la comunitat que tingui, ha d'estar preocupat per tenir una bona relació amb la seva comunitat i tenir-la activa. El creixement va venint òbviament si tenen una estratègia al darrera. El que tenen en comú els 10 primers cellers de la llista és que hi ha una estratègia. Els he revisat tots abans de veure’ls. Els 10 primers tenen una estratègia al darrera molt clara. I això fa que òbviament la comunitat vagi creixent. Els que tenen més interacció, pel contrari, són els que tenen continguts més emotius. 

Image

Glòria Vallès és consultora de màrqueting digital i fundadora del portal Wine Style Travel.

Un dels cellers que té més interacció és Vall Llach, que pulveritza la mitjana, amb un 13,4%...

Ha tingut circumstàncies molt emotives. L’emoció és el que fa que la gent connecti, i això dispara la interacció i la solidaritat per voler participar. Al digital ens oblidem que darrera dels mòbils i dels ordinadors hi ha persones. El que mou tot són les emocions de les persones: no si el posat o la llum és millor. Hem d’anar a buscar connexió emocional. Els cellers que tenen més interacció són els que tenen continguts més emotius. Els que tenen més seguidors són els que tenen una estratègia de marca al darrera.

És difícil créixer de manera orgànica, sense pagar?       

Actualment és molt més difícil créixer que abans. Instagram la va comprar Facebook i ha adquirit les mateixes polítiques, entre elles cada tres o quatre mesos canvien l’algoritme. Quan has après com funciona l’algoritme i els teus continguts els indiques cap allà, canvia i has de tornar a descobrir. Créixer orgànicament cada cop és més difícil.

Què recomanes, com a especialista?

Has d’estar molt pendent. Has de dedicar una o dues hores al dia a relacionar-te amb aquesta comunitat. La forma de créixer és global. No només anuncis, sinó sorteigs, col·laboracions amb altres marques, o marques de distribució o de vins, o de denominacions o influenciadors. (periodistes, mitjans de comunicació, hi ha d’haver-hi una estratègia 360). Quan la teva estratègia funciona pots créixer el teu ecosistema online, que no és només Instagram.

Què és el teu ecosistema digital?

Aquest ecosistema té com a centre la web. Al final el que volem és generar trànsit a la web, que quan arribi a la nostra web s’hagi enamorat de la marca. A Instagram s’enamoren, a Facebook, captem trànsit per vendes i a la web venem. Tot això ha d’estar orquestrat. 

Image
Glòria Vallès, fundadora de Wine Style Travel, al seu despatx de la seva casa

Té el mateix valor un post, que un reel, que una storie, o s’ha de fer servir diferent?          

Has d’estudiar bé qui et segueix i entendre què li interessa. En el meu cas, una comunitat com és Winestyle Travel, que vam començar de zero i en dos anys hem arribat a gairebé 20.000 usuaris únics al mes a la web i a un milió d’impactes mensuals a les xarxes socials en conjunt (Instagram, Facebook) és per què hem entès què busca la persona que ens segueix i donem contingut que li interessa. Si la gent que em segueix li agrada el vi i jo li parlo de moda o d’una altra cosa completament diferent deixarà de tenir interès.

Com saps el que interessa a la gent?

Haig de veure la gent que em segueix i anar entrant en els seus perfils, per veure quin tipus de contingut consumeixen, què els interessa.  A partir d’aquí crees una estratègia que ha de ser combinada. Tot compte d’IG que funcioni té totes les àrees. Té stories, té reels, té IGTV, te guies (que és la còpia de Pinterest que ha fet IG), té les publicacions del Feed... Aleshores has de ser una proposta global.   

Per què creus que els cellers catalans decideixen entrar a Instagram?

Avui en dia qui no està a Instagram no té una marca. Instagram és un canal més on construir la teva marca. Cellers catalans o qualsevol altra empresa que vulgui construir una marca en un entorn digital ha d’estar a Instagram.

Image

Vallès va mantenir una conversa molt professional... fins i tot quan li vam demanar que ens dediqués una foto divertida!

Què hauria de buscar un celler a Instagram? 

En el cas del vi, Instagram no és un canal de venda important. El que vas a buscar és reconeixement de marca, notorietat i proximitat. Això és una part molt important. En segon lloc, vas a conèixer qui és el teu consumidor. Quan la gent comparteix el vi que és pren, si és el teu, segurament t’etiquetaran. Tu podràs veure qui és aquella persona, on està prenent el teu vi, amb qui, en quin entorn, com està servida la taula. Això et dóna informació sobre qui és el teu consumidor i això et permet que el teu màrqueting estigui enfocat en aquell tipus de consumidor.