Mariola Dinarès: Publiqueu a les xarxes amb un somriure"

29 Setembre 2021
Mariola Dinarès: Publiqueu a les xarxes amb un somriure

II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

"El vi té històries de llàgrima i els cellers han de potenciar-les" 

Mariola Dinarès és una apassionada. De la comunicació, de la ràdio, de les xarxes socials... Des de fa anys ha convertit aquesta passió en un company de viatge. A Ràdio 4, Grup Flaix i actualment a Catalunya Ràdio, on cada dia parla de tecnologia per a tots els públics al programa Popap. Com a Social Media Manager ha estudiat els usos de les xarxes socials. Acaba de publicar Felicitat digital, un llibre on explica (amb passió) com gaudir del món digital sense acabar saturat.    


Per què creus que Instagram s'ha convertit en la xarxa de moda entre els cellers catalans?

Perquè és la xarxa social més visual i també on pots explicar més el teu dia a dia. A banda de les fotos i els escrits, també tens la possibilitat d’explicar més els teus moments de forma fàcil i intuïtiva, encara que no estiguin molt ben editats. Jo crec que és la xarxa social més completa.

A què atribueixes un creixement anual del 28%, segons el II Baròmetre del Vi Català? 

Crec ens hem alfabetitzat digitalment. Amb la pandèmia n’hem après tots molt ràpid, ens hem posat les piles i hem començat a entendre coses que abans semblaven complicades. Ens hem focalitzat molt i de cop hem vist la llum. Si jo estic fent vi, "mira quina llum que tinc aquest matí", "mira quina vinya", "mira quina foto". La gent estem tornant a la terra, a la natura, a les coses de proximitat... El vi té tot això, no?

L'informe ha detectat que els cellers tenen una taxa d'interacció del 4%...

Perquè qualsevol publicació que posis brilla molt! L’algoritme t’estima! Si està ben fet tens molt de feedback. Jo penso que si estimes la terra i publiques una foto, i veus que la gent s’hi apunta, això fa que vulguis publicar més. És un peix que es mossega la cua, no?

El món del vi té el vent de cara per resultar més atractiu al públic urbà? 

En aquests moments ja hi ha un orgull rural que crec que cal potenciar. Els de poble cada vegada se senten més poderosos, perquè és veritat que la gent de la ciutat està marxant. Si no vivies a la ciutat no eres ningú! Ara està canviant la truita i tothom vol estar a prop de la natura. Vol conèixer la història d’un petit celler, vol investigar, vol saber d’on surt aquest producte. Penso que aquesta pandèmia ens ha aturat per gaudir de les petites històries, de la gent que fa coses amb estimació.

Image

Per fer les xarxes socials d'un celler també has de tenir aquesta estimació?


Les xarxes socials, per fer-les bé, te les has d’estimar. Jo sóc una apassionada i m’encanta publicar continguts a les xarxes, veure que allò que té rendiment i que ells em contesten. Clar, sí un celler ho troba com una llosa, i fa la foto dels dilluns, amb l’etiqueta de l’ampolla, és normal que no et funcioni Instagram.

Quina és la teva recomanació?

Has de voler connectar amb la teva gent i trasnsmetre la passió que tens amb les teves publicacions, perquè sinó no et funcionaran.

Hauríem de publicar a Instagram amb un somriure?

Exacte! El vi té històries de llàgrima. Llevar-se molt d'hora, veure la meva vinya és una història tan potent que l’has de saber explicar. No fa falta res més!

A vegades per un celler que es dedica a fer vi no és fàcil trobar temps per dedicar a les xarxes...

És una pressió. Perquè hi ha gent que es dedica a fer una cosa i ara s’ha de dedicar a explicar-ho. Els que tenen èxit a les xarxes és perquè és una feinada de publicacions. Per això busca gent que en sàpiga, però gent que estimi el teu celler. Qui et faci les xarxes socials no pot ser algú aliè. L’ha d’ajudar la persona que ho està vivint, també.

Què haurien d'entendre d'Instagram per comunicar amb èxit?
 
Que no és una xarxa social de fotos. És un mitjà de comunicació. És un canal per arribar al teu comprador. I alerta perquè la volen convertir en una xarxa de vídeos, com una tele social. Això ens obligarà a moure els continguts de manera social i donar un pas endavant. Volen que Instagram sigui com la televisió de les xarxes socials.

Què haurien de valorar més els cellers? La quantitat de seguidors o la qualitat de les interaccions?

Els cellers han de començar a aprendre que no és tan important el nombre de seguidors com la qualitat i la seva interacció. Ara ja no es valora el volum de gent que et segueix, perquè el que funciona molt en temes comercials són els microinfluenciadors i els nanoinfluenciadors. Hi ha gent amb 5.000 seguidors que pot aconseguir moltes més visites a una publicació que una altra que en té 500.000.

El sector del vi hauria de comunicar pensant en comunitats petites i especialitzades?

Jo sóc molt fan de les petites comunitats, de la gent que se sent que forma part d’una comunitat que hi ha feedback i que sembla que siguem tots de la família. I això funciona molt més, perquè de vegades dius ‘Com pot ser que m’hagi vist més que que la que em segueix?” Perquè he publicat això, ha agradat, hi han hagut 10 comentaris només publicar-ho. Això l’algoritme entèn què és una molt bona publicació i creix de manera exponencial. El sector ha aperès a aconseguir aquest compromís, aquesta interacció. Les dades de l’estudi demostren que se n’ha après de com s’ha de fer anar aquesta xarxa social. 

Per què els cellers catalans cada vegada estan menys actius a Facebook i Twitter?

Hem passat per moltes fases. A Facebook no se l’ha de deixar de banda. Pot ser una feina engorrosa, perquè és una xarxa tan completa que et supera com a publicador. Però crec que en la mesura del possible s’ha de fer un esforç per alimentar Facebook, perquè hi ha un potencial molt gran. Encara que sigui gent gran, però són potencials consumidors en el cas del vi. Es tracta d’organitzar-se i mantenir publicacions per no deixar desert el compte de Facebook perquè fa més feina del que ens pensem, de vegades.

Ens hem desenamorat d’aquestes xarxes?

Jo crec que hi ha molt la cosa més trendy. Dir que Facebook és d’avis és una tonteria. Si vols posar una botiga a Instagram has d’estar vinculat a una pàgina de Facebook. En el fons estàs en el mateix lloc! Em fa molta gràcia quan la gent passa perquè Instagram està més de moda. Tot això Zuckerberg ja ho ha pensat abans que tu! Ja sabia que passaria això. Quan una està cremada la gent més jove passa a una altra que s’acaba d’obrir.

Com a periodista, què en penses del debat sobre el contingut pagat a Instagram? S'ha d'avisar si has rebut diners a canvi de publicar?

Cada vegada hi ha més tendència. També és veritat que la publicitat pura i dura invasiva té els dies comptats. Ara molta gent s’enamora de les marques si expliquen una bona història. Això en el món el vi es pot potenciar, no? Qué és publicitat i que no? Això és una història del teu dia a dia. Però també estàs publicitant la teva verema i el teu vi, no? Jo crec que s’han de marcar publicitats agressives, però en general, has d’explicar la teva història... i això no és un patrocinat.

I si un influenciador parla d'un vi perquè li han pagat?

Crec que sí, que ha de dir "això m’ho han pagat". M'agrada els creadors de contingut que ho diuen. En altres casos no cal, pequè estarien tot el dia dient que és publicitat i no cal.

Què és el que més ens agrada als usuaris d'Instagram?

Jo crec que és com aquell grup familiar que tenim a WhatsApp. Els meus pares envien una foto d’una excursió i posen “mireu on estem” i llavors envio un meme perquè la meva família rigui. Has de crear aquesta comunitat a Instagram amb el teu celler. Gent que se senti família. Quan t’acostumes a un contingut, a una gent, la sents tan pròxima que vols saber tot el que fa aquella gent.

Fer-los sentir que formen part de la teva comunitat?

Això mateix! I a més a més, els voldràs visitar. Voldràs comprar no sé quantes caixes. Vols formar part d’allò com un grup famiiar de WhatsApp. Aquella conversa. Penso que el món del vi té això ho té guanyat. Sempre ha triomfat això! Però ara ho estem entenent molt més. La proximitat i la natura és el que té el sector.

Image