Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram?

27 Setembre 2021
Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram?

II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

Com s’ha fet el Baròmetre? Metodologia i reptes per estudiar el paper dels cellers catalans a les xarxes socials

Aquest estudi l’hem elaborat l’equip d’ENOTURISTA, entre el 30 de maig del 2020 i el 26 de setembre de 2021. Hi han treballat Judith Cortina, David Jobé, amb la col·laboració de Yunsong Zhang, que està treballant amb nosaltres com a estudiant en pràctiques.


Hem elaborat aquest informe comptant tots els cellers donats d’alta a una DO catalana i els cellers catalans de la DO Cava. En un primer llistat hi havia 917 cellers. Després hem comptat una sola vegada els cellers donats d’alta en més d’una DO. Ho hem fet consultant el nom de l’empresa, del titular, l’adreça postal i el contacte. En un segon llistat els hem unificat fins a reduir-los a 650 cellers. Un 55% dels cellers està inscrit a una sola DO. Un 45% de cellers pot estar inscrit en més d’una DO, des de dues fins a set DO diferents. Per últim hem afegit a l’estudi alguns cellers sense DO, que ens semblaven significatius. Igual que en el I Baròmetre del Vi Català a Instagram, hem inclòs un centenar de cellers. En total hem analitzat 750 cellers.

Image

El 86,6% dels cellers catalans pertanyen a una de les 11 DO catalanes, o són cellers catalans dins de la DO Cava. Un 13,4% no pertanyen a cap DO. També hem estudiat quants cellers hi ha inscrits a cada DO, segons les dades actualitzades que ens han proporcionat les DO. Cada DO funciona de forma diferent. Algunes de les més petites agrupen productors sense cellers (per bé que no els hem comptat dins de la DO, sinó com a cellers sense DO). 
Image

Al II Baròmetre del Vi Català a Instagram no hem comptat: 

- Marques comercials que comprin vins amb DO a qualsevol dels cellers donats d’alta (n’hi ha milers a Catalunya) i que els etiquetin per la seva banda.
- Cellers no elaboradors de vi (vermuts) que no estiguin donats d’alta en una DO. Si ho estan, ho hem especificat. 
- Perfils de marques de vins separades de la marca genèrica del celler (per exemple un vi molt famós de qualsevol celler que tingui marca pròpia i xarxes socials diferenciades del celler arrel).
- Perfils socials de les Denominacions d’Origen.
 

Articles relacionats 

El II Baròmetre del Vi Català a Instagram és un informe elaborat per Judith Cortina, David Jobé i la col·laboració de Yunsong Zhang, del portal de vins i viatges www.enoturista.cat, que ha comptat amb el suport de l'INCAVI per segon any consecutiu.
 
En quina posició ha quedat el meu celler respecte el 750 analitzats al Baròmetre? Consulta la llista completa aquí.

Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram. A veure quins són?

Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers? Llegeix l'article.

Instagram supera Facebook i Twitter com la xarxa més activa. Quines són les claus?

Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram. Com augmentar-la?

Vendre a Instagram: millor per reserves d'enoturisme que per ampolles de vi. Llegeix l'article.

Els seguidors dels cellers a Instagram creixen un 28% el 2021. Quins són els que més han crescut?

Comuniquem en català! Manifest per expressar el màrqueting del vi en català.


Els especialistes del II Baròmetre del Vi Català a Instagram 

Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, especialitzada en vins catalans.
Josep Serra, copropietari del celler La Vinyeta, un dels cellers amb més interacció del 2021.
Núria Val, digital manager de Freixenet, el celler amb més seguidors del Baròmetre 2021.
Meritxell Falgueras, periodista i sommelier al celler de Gelida i influenciadora a Instagram.
Toni Ripoll, propietari del celler Pascona, un dels cellers més veterans i actius a les xarxes.
Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i autora del blog Wine Style Travel.
Mariola Dinarès, periodista, directora del Popap a Catalunya Ràdio i Social Media Manager.
Jonàs Macip, copropietari del celler Giol, un dels cellers que s’ha donat d’alta a Instagram el 2021.
Image
La col·laboració desinteressada ha permès valorar les dades i ens ha brindat l’oportunitat de millorar aspectes que no havíem tingut en compte inicialment. A més d’agrair la seva feina us recomanem que seguiu les seves activitats, especialment a les xarxes socials.