Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers?

27 Setembre 2021
Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers?

II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

Un 83% de cellers tenen compte actiu a Instagram. Per què és la xarxa social preferida per comunicar el vi?

En el darrer any, els cellers amb perfil propi han crescut un 8%. El juny de 2020 eren un 75%. Un any després han augmentat fins al 83%. L’1 de setembre de 2021, els 750 cellers analitzats en el II Baròmetre del Vi Català a Instagram acumulaven 1.420.000 seguidors. El creixement interanual (comparant els seguidors del juny del 2020 al juny del 2021) és de 417.000 seguidors. Un 28% més que l’any passat.

Image

Instagram és la xarxa que més va crèixer al món el 2021, segons el portal Statista. La popularitat d'Instagram s'ha disparat durant la pandèmia. No hi ha dades concretes de Catalunya. A Espanya, és la xarxa social que més va crèixer el 2020 : un 49% d'increment. La xarxa va crèixer per sobre de Facebook i Tiktok (39%), Youtube (38%), LinkedIn (27%), Twitter (26%)... i és clar Tinder (22%) perquè estàvem confinats i amb mascaretes.  

Actualment Instagram acumula un bilió d’usuaris a tot el món. El portal Statista creu que ha de seguir creixent en els propers anys. Una estimació publicada recentment augurava que el 2023 assolirien 1.180 milions de seguidors mundials. Pel que fa a les edats i els gèneres, un 62% dels usuaris tenen entre 18 i 34 anys, dels quals un 30% són dones i un 32% són homes.

A Espanya, Instagram és la quarta xarxa social en nombre d’usuaris actius, segons l’estudi de xarxes socials de 2021 que va publicar IAB Spain el mes de maig. A l’estat hi ha 20 milions d’usuaris. És el 14è país del món amb més seguidors. Diàriament s’hi connecta el 56% de la població. La majoria tenen menys de 34 anys. Hi ha una mica més dones que homes. I el grau de satisfacció és molt alt: gairebé un 8 sobre 10. El 2021 Instagram va créixer un 59%, molt per sobre de la resta de xarxes que augmentaven.
 

"Instagram és la xarxa social més completa"

“Avui en dia qui no està a Instagram no té una marca”, sentencia Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i fundadora de Wine Style Travel, amb un perfil a Instagram amb 24,5K de seguidors. “Un celler que vulgui construir una marca en un entorn digital ha de ser-hi”.¿Per què Instagram s’ha convertit en la xarxa de moda? “Perquè la gent compra, lliga i desitja per Instagram”, opina la periodista i sommelier Meritxell Falgueras. Des del seu compte a Instagram (Wines and the city) retransmet la seva vida per 18,5K de seguidors. “Instagram et dóna l’oportunitat d’ensenyar el que vulguis, quan vulguis i com vulguis: és l’opció més directa i més potent”. La periodista Mariola Dinares, Social Media Manager i directora del programa Popap de Catalunya Ràdio creu que “és la xarxa social més completa, on pots penjar el teu dia a dia a través d’imatges, de vídeos, moments i textos”.

Els cellers han trobat una eina fàcil i efectiva per comunicar. “Instagram, igual que la resta de xarxes socials, és una finestra al món”, exposa Josep Serra, cofundador del celler La Vinyeta (14K de seguidors), a Mollet de Perelada. “Ens permet comunicar-nos amb gent que potser no ens coneixia o amb gent que ja ens ha visitat”. Tot i ser un celler relativament petit, tenen una estratègia de comunicació clara. El seu compte a Instagram té una interacció molt alta. El celler que té més seguidors a Instagram el 2021 continua sent Freixenet, amb 53,1K. La Digital Manager, Núria Val, valora que aquesta xarxa els permet ser “un canal bidireccional, on parlar directament amb el consumidor i extreure dades d’allò que més l’interessa”. La interacció és l’element més valorat per les marques.  
 

Stories, reels, guies, quadrícules....? Són iguals o diferents?

Adaptem la duració, el format i la mida al que estem comunicant”, explica la Digital Manager de Freixenet, Núria Val. “No és el mateix fer una storie que un reel". Sole G. Insua, directora de l'agència de comunicació Pcats, raona que “cada eina té una sèrie de facilitats que et posa la xarxa, que té un disseny diferent i que s’ha d’aprofitar”. Com a norma general, Glòria Vallès creu que “tot compte d’Instagram que funcioni ha de tenir totes les àrees: stories, reels, IGTV, guies i les publicacions de la quadrícula”.

Image

Meritxell Falgueras al celler de Gelida, la botiga de vins i licors propietat de la seva família que ha complert 150 anys de vida


A l’hora de publicar tampoc existeix un número de publicacions mínim o màxim, per bé que hi ha molts especialistes que poden arribar a recomanar entre dos o tres publicacions a la quadrícula a la setmana i unes quantes stories al dia. “Per mi tres o quatre stories i un post diari és obligatori”, explica Meritxell Falgueras. “Però hi ha altres dies que tinc més temps i estic més guerrera!”. Tampoc hi ha una fòrmula màgica pel calendari, per dies o hores. Sí que es recomana estudiar quan es connecten les audiències de cada compte per saber a quines hores i dies poden estar més actius i treballar les interaccions que puguin fer a cada moment.
 

Articles relacionats 

El II Baròmetre del Vi Català a Instagram és un informe elaborat per Judith Cortina, David Jobé i la col·laboració de Yunsong Zhang, del portal de vins i viatges www.enoturista.cat, que ha comptat amb el suport de l'INCAVI per segon any consecutiu.
 
En quina posició ha quedat el meu celler respecte el 750 analitzats al Baròmetre? Consulta la llista completa aquí.

Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram. A veure quins són?

Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers? Llegeix l'article.

Instagram supera Facebook i Twitter com la xarxa més activa. Quines són les claus?

Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram. Com augmentar-la?

Vendre a Instagram: millor per reserves d'enoturisme que per ampolles de vi. Llegeix l'article.

Els seguidors dels cellers a Instagram creixen un 28% el 2021. Quins són els que més han crescut?

Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram? Descobreix la metodologia.

Comuniquem en català! Manifest per expressar el màrqueting del vi en català.


Els especialistes del II Baròmetre del Vi Català a Instagram 

Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, especialitzada en vins catalans.
Josep Serra, copropietari del celler La Vinyeta, un dels cellers amb més interacció del 2021.
Núria Val, digital manager de Freixenet, el celler amb més seguidors del Baròmetre 2021.
Meritxell Falgueras, periodista i sommelier al celler de Gelida i influenciadora a Instagram.
Toni Ripoll, propietari del celler Pascona, un dels cellers més veterans i actius a les xarxes.
Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i autora del blog Wine Style Travel.
Mariola Dinarès, periodista, directora del Popap a Catalunya Ràdio i Social Media Manager.
Jonàs Macip, copropietari del celler Giol, un dels cellers que s’ha donat d’alta a Instagram el 2021.

Image
La col·laboració desinteressada ha permès valorar les dades i ens ha brindat l’oportunitat de millorar aspectes que no havíem tingut en compte inicialment. A més d’agrair la seva feina us recomanem que seguiu les seves activitats, especialment a les xarxes socials.

Escolta la secció de ràdio que li vam dedicar a aquest article dins del programa 'El podcast de l'enoturista'.