BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM
Els vins d’Alella atrauen 60.000 seguidors a Instagram
Són els resultats territorials del primer Baròmetre del Vi Català a Instagram amb el suport de l’INCAVI i la col·laboració de la revista Papers de vi. Wine is Social, Wine’s Ocean i Oriol Artigas, són els perfils líders entre els elaboradors independents que treballen amb vinyes d’Alella. Alta Alella i Alella Vinícola són els cellers amb més seguidors.
La DO Alella podrà ser xica, però a Instagram no és ni tica, ni mica, ni camacurta, ni ballarica. Prop de 60.000 perfils d’aquesta xarxa social segueixen diàriament les activitats dels cellers associats a la DO, elaboradors sense celler amb vinyes al territori o grans marques que elaboren vins a la zona. Són les conclusions d’un estudi elaborat en exclusiva per Papers de vi, a partir del Baròmetre del Vi Català a Instagram, un informe redactat pels periodistes del portal www.enoturista.cat, amb el suport de l’INCAVI. Aquest anàlisi ha permès estudiar un miler de comptes de cellers associats a totes les DO catalanes i la DO Cava, amb un grup d’elaboradors independents (alguns de fora de DO). En el cas dels vins d’Alella ens hem basat en el llistat d’elaboradors que ha comptat la darrera Vinografia dels Alella.
28 elaboradors de vins
El territori d’Alella comprèn 20 municipis del Maresme, nou del Vallès Oriental i dos del Barcelonès. És en aquest context de territori, clima i varietats que hem estudiat pel Baròmetre. Hem analitzat 28 perfils adaptats als criteris de selecció periodístics de www.enoturista.cat. Hem inclòs els nou cellers inscrits a la DO Alella, onze elaboradors o marques vinculades a la DO, i cinc elaboradors o marques independents. Un 86% d’elaboradors de vi al territori d’Alella tenen compte a Instagram. Ens semblava la manera més justa d’avaluar el territori.
En un recompte fet el 15 de juliol hi havia 59.577 seguidors a comptes d’IG de la zona d’Alella. La gran majoria 55.864 (94%) provenien de comptes de cellers i elaboradors. Els altres 3.713 són la suma del perfil oficial de la DO Alella i el d’Enoturisme DO Alella.
La DO Alella augmenta presència
El perfil oficial de la DO Alella ha crescut durant el confinament. El 25 de març, data en què es va fer el primer anàlisi del Baròmetre, el compte oficial tenia al voltant de 120 seguidors. El 15 de juliol ja en té més de 500. El compte d’Enoturisme de la DO Alella, que ha protagonitzat el gruix d’accions fetes des de la DO durant en confinament arribava a 15 de juliol als 3206 seguidors, una xifra molt més alta que a principis de l’estat d’emergència. Alella és la DO amb el perfil oficial que té menys seguidors. Des de fa pocs mesos s’ha reorganitzat el compte oficial. N’hi ha un altre que es diu gairebé igual, que pot induir a confusions i un tercer no oficial.
Els cellers multipliquen els seguidors
Prenent com a mesura el creixement dels nou cellers inscrits a la DO Alella, des del 25 de març fins el 15 de juliol, els comptes han crescut de mitjana un 13%. És un creixement un pél per sota de la mitjana catalana, que podeu consultar en el Baròmetre del Vi Català a Instagram publicat recentment. Durant el confinament tres cellers del territori d’Alella (Bodegues Roura, Parxet i Can Coll de Canyet) s’han donat d’alta a IG.
El rànquing dels cellers del territori d’Alella amb més seguidors
* Només hem publicat la variació de seguidors dels cellers associats a la DO, que són els que es van prendre com a mesura inicialment entre finals de març i principis d’abril. De la resta de comptes analitzats no teníem dades.
Alella respecte del total de Catalunya
El vi català té prop d’un milió de seguidors a Instagram, segons el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram, elaborat per ENOTURISTA, amb el suport de l’INCAVI. El 75% de cellers catalans tenen compte a IG. Dels 692 cellers que s’han analitzat, 520 tenen IG. En total, hi ha 960.000 perfils seguint comptes relacionats amb el vi català. La gran majoria (94%) segueixen algun dels 520 cellers, que acumulen 904.000 seguidors. Els 56.000 restants (6%) segueixen algun compte de les 11 Denominacions d’Origen, els cellers catalans de la DO Cava i l’INCAVI. En aquest estudi també hem inclòs 40 cellers sense DO, els més representatius de Catalunya.
En els aproximadament dos mesos i mig de confinament, el vi català a IG han augmentat en 117.000 seguidors, que suposa un increment global del 14%. Si ho desglossem, els seguidors de cellers han crescut un 13% i els de les DO i l’INCAVI més del doble, un 27%. Durant el confinament 22 cellers s’han donat d’alta a IG.
El coronavirus, l’estat d’emergència i el confinament han multiplicat l’ús de les xarxes socials. El sector del vi ha aprofitat IG per donar sortida a noves necessitats, generades pel tancament de la restauració i l’hostaleria i pel funcionament irregular de la botiga especialitzada. En aquests dos mesos i mig s’han disparat les accions a IG per part dels cellers i les DO, especialment els IGTV Live, la venda online o a domicili, la publicitat pagada o les històries, encaminades a cobrir el buit que havien deixat els canals comercials tradicionals. És en aquest context que neix el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram. Una eina per interpretar el present i analitzar quin paper podria tenir aquesta xarxa en el futur.
Molt més que un rànquing de quantitats
El nombre de seguidors és un índex per analitzar l’estat del vi català a Instagram, però no és l’únic. Podríem mesurar el contingut (quantes publicacions, històries o promocions ha fet cada compte), l’activitat (quina arribada, impressions, interaccions, visites al perfil o clics), i fins i tot les audiències (si són homes o dones, d’on són i quines edats tenen). Però aquestes xifres no són públiques. Per això hem considerat imprescindible comparar la quantitat amb la qualitat i hem demanat a vuit experts que posin valor a les xifres, que podeu consultar aquí.
El Baròmetre del Vi Català a Instagram no és només un rànquing que mesuri la quantitat, sinó també la qualitat. Els vuit experts consultats coincideixen en què el valor d’un compte no són els seus seguidors, sinó la qualitat de les seves publicacions. La prioritat tampoc és publicar molt, sinó publicar molt bé. Això suposarà que la nostra comunitat interactuarà molt més amb les nostres publicacions, que tindran un abast major i una interacció més gran.