"Treballem perquè el Penedès sigui la DO de Barcelona"

11 Agost 2020

DO PENEDÈS

Francesc Olivella: "El consumidor ha d'apostar per la proximitat i el Penedès és la DO més a prop de Barcelona"

El Penedès és un dels territoris més maltractats aquest 2020. El tancament de restaurants i bars ha reduït entre un 60% les vendes de vins durant la primavera, que poc a poc es van recuperant. L'estiu ha portat una altra plaga: el míldiu, un fong que prolifera per culpa de la humitat i les plugues. Les afectacions són més greus en cultius ecològics, que són un 40% dels que hi ha a la DO Penedès. Parlem del present i del futur amb el director de la DO Penedès, coincidint a mitjans de juliol amb els tastos dels premis Tastavins.
 


Quina és la situació a la DO Penedès?

La pandèmia de la COVID19, que ha tancat la restauració i les botigues, ha fet caure les vendes un 60% entre abril i maig. Ara es va recuperant mica en mica, però l’afectació hi és. Si en el que queda del 2020 (sis mesos) no  perdem més del que ja hem perdut fins ara es pot considerar un gran èxit. Si les vendes es mantenen, comparant-ho amb els mateixos mesos de l'any passat estarem contents. Perquè el que no s'ha venut fins ara ja no es recuperarà mai.

A banda del coronavirus, quins efectes ha tingut el míldiu?

El míldiu ha provocat "La tempesta perfecte". Maig calorós, juny amb moderació de temperatures però amb molta pluja. El fong s'escampa, però amb la terra mullada es fa més difícil l’entrada de tractors a les vinyes per tractar el míldiu. Hem fet un càlcul sobre els viticultors en ecològic, que pot arribar a tenir afectacions en el 50% de la verema. En el convencional entre un 15 i un 20%. Al Penedès aquesta verema es pot reduir entre un 30 i un 35%.

Dues plagues: el coronavirus i els fongs..

Tenint en compte que a més a més, a final d’any, entre la COVID-19 ja acumulàvem entre un 35 i un 40% de baixada de vendes, ha fet que sigui un any molt complicat.

Tots els cellers associats a la DO estan igual d'afectats?

Dels cellers hi ha diferents tipus. N'hi ha que només venen a mercat local de restauració i aquests s’ha passat dos mesos i mig sense vendre. Altres poden vendre a les botigues especialitzades i han anat fent. N’hi ha d’altres que poden exportar i el mercat nòrdic els ha aguantat. Ara el mercat americà, canadenc i europeu tornen a funcionar...

Hi ha moments molt crítics?

A mitjans de març i principis d’abril hi havia molts cellers que et deien ‘no sabem si podrem seguir’. Ara sembla que la gent s’animi una mica. Des de la DO vam intentar pal·liar-ho reduint les quotes als associats. Amb el president de la DO i els 11 presidents de les DO catalanes hem estat treballant amb la Conselleria d’Agricultura i amb la conselleria d’Empresa i Ocupació amb l’objectiu de cercar ajuts pels cellers i pels viticultors perquè ningú es quedi pel camí.

Image
Francesc Olivella, director de la DO Penedès, a la Wine Bussiness School de Vilafranca en un moment de l'entrevista


A hores d'ara és possible que hi hagi cellers que tanquin?

Intentarem que tothom pugui continuar, malgrat les dificultats que això representa. pel que fa als viticultors, s’hauran de revisar coses de futur. No pot ser que hi hagi un atac de míldiu que ni la gent més gran del territori recorda haver vist mai i que hi hagi regions espanyoles que el míldiu entra dins de les assegurances i a nosaltres, no. Els pagesos que treballen en ecològic han de tenir dret a assegurar el míldiu, pagant la prima corresponent.

Si no és així, de què haurà servit fer el pas de convencional a ecològic?

Al Penedès hem incrementat força la superfície en ecològic. Ara cada cop ens entra més raïm. Aproximadament un 40% de les vinyes del Penedès són ecològiques.

Què recomaneu fer als cellers per combatre aquesta crisi?

La gent ara ha de fer coses i no parar. La crisi ha portat que els cellers no tenen diners, perquè no hi ha hagut ingressos, però vi sí que en tenen, perquè no l’han venut. Hem de fer promoció d'aquest vi. No regalar-lo, perquè no es dóna valor al que no té preu, però sí fer accions de promoció des del Penedès i fer accions de promoció en una part del mercat que canviarà.

En què canviarà el mercat?

No sé si tot el que ha passat ha vingut per quedar-se, però el consum de proximitat, de quilòmetre zero, sí. Al Penedès som la la DO de Barcelona (juntament amb d'altres, eh?). Però això s’ha d’anar treballant.

Com es pot treballar?

Mira, la gent ha d'entendre que a cada estiu hi ha perill d'incendis forestals i si el foc no s'entès és perquè els pagesos treballen la terra amb vinyes, oliveres o ametllers que fan de tallafocs. Comprar vi o li català també és una manera de contribuir a això. El producte de proximitat és aquest.

Creu que amb la pandèmia han canviat els hàbits dels consumidors?

No sé si hem après la lliço. Algunes coses sí, en d'altres potser repetim els errors. En aquest moment el més important és consumir producte de proximitat. D’entrada, tant a la botiga com al restaurant, que trïin un vi català. I si a més és de la DO Penedès encara millor. Per proximitat i qualitat. A partir d’aquí ajudem a entendre que un vi de la DO Penedès, que som la DO de l'àrea metropolitana de Barcelona, on hi viuen quatre milions i mig d'habitants.