Els vins de la Conca tenen 70.000 seguidors a Instagram

02 Juliol 2020
Els vins de la Conca tenen 70.000 seguidors a Instagram

EL BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A LA CONCA DE BARBERÀ

Els vins de la Conca de Barberà atrauen prop de 70.000 seguidors a Instagram

Els cellers i la DO Conca de Barberà han augmentat en gairebé 4.500 seguidors des de primers de març fins a Sant Joan. La DO Conca de Barberà ha augmentat en 665 seguidors en tres mesos, un 50% més respecte les xifres anteriors al confinament. Els seguidors dels comptes dels cellers de la Conca de Barberà han augmentat un 6% de mitjana de primers de març fins a Sant Joan.

Els vins de la Conca de Barberà sumen gairebé 70.000 seguidors a Instagram, segons el primer Baròmetre del Vi Català a la Conca de Barberà. En aquest estudi s’han tingut en compte els 26 cellers inscrits a la DO Conca de Barberà, més tres marques que etiqueten dins de la DO Conca, més tres cellers que tenen una llarga trajectòria a fer vins a la comarca, encara que no estiguin donats d’alta a la Denominació d’Origen. S’han analitzat 31 comptes d’Instagram, basant-nos en un criteri periodístic independent, que també ens ha portat a fer el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram de Catalunya, amb el suport de l’INCAVI, així com els Baròmetres territorials de la DO Pla de Bages i de la DO Costers del Segre. Per publicar el Baròmetre de la Conca hem comptat amb el suport de La Conca 5.1, una publicació de referència a la demarcació de Tarragona, que s’ha significat pel seu interès pel territori i el desenvolupament rural.

Image

Els cellers de la DO Conca de Barberà i altres elaboradors


A la DO Conca de Barberà hi ha 26 cellers inscrits, dels quals 23 (88%) tenen compte a Instagram. És una xifra superior a la mitjana catalana de cellers a Catalunya, que ronda el 75%. Per tal de donar una visió més acurada de la realitat a la comarca s’han afegit tres cellers amb una llarga trajectòria a la comarca que vinifiquen fora de la DO, com són Carlania, Jordi Llorens i Escoda Sanahuja (que en aquest cas no té perfil a IG; només el perfil personal de Joan Ramon Escoda, que és privat i no l’hem pogut verificar). A la Conca també hi ha molts elaboradors sense celler, que venen vi sota diferents formats. A tall d’exemple hem inclòs tres elaboradors que fan vins a la Conca i arreu de Catalunya: els “Vins de la memòria”, del sommelier Xavier Nolla, “Lecturas vini”, de l’enòleg Fredi Torres, i els vins Garrí, que comercialitza “Vins Petxina”. És un retrat polièdric, tot i que no exhaustiu. La realitat de cada marca comercial que surt de raïm de la Conca de Barberà és molt difícil de fer de forma més acurada, especialment si tenim en compte la gran part de la producció que es destina a d’altres DO, com la DO Cava o Catalunya.

Prenent aquesta mesura per fer un retrat territorial, els vins de la Conca de Barberà atrauen 69.669 seguidors, el 24 de juny de 2020. La gran majoria prové dels comptes de cellers i elaboradors, que sumen 67.654 seguidors, i 2015 del perfil de la DO Conca. 

El Baròmetre del vi català a la Conca de Barberà també ha analitzat el creixement mensual de cada compte i ha calculat el creixement aproximat des de l’1 de març fins el 25 de maig, quan l’àrea metropolitana es va desconfinar.

A primers de març, els 26 cellers inscrits a la DO Conca sumaven al voltant de 56.000 seguidors. A 25 de maig de 2020, després del confinament, havien augmentat fins a 59.000. A 25 de juny, un mes després de la “nova normalitat”, la mateixa xifra havia augmentat fins als 60.000 seguidors. Des de primers de març els comptes dels cellers de la DO Conca creixen de manera similar, al voltant d’un miler de seguidors al mes, sense diferències entre estats d’alarma.
Image
La xifra total dels cellers ha augmentat significativament en el moment en què hem incorporat els cellers fora de DO i els elaboradors sense celler que abans hem explicat, que deixen els vins de la Conca a les portes dels 70.000 seguidors. Aquestes incorporacions fan que els augments totals hagin estat superiors. Durant el confinament, el celler Vinícola de Sarral s’ha donat d’alta a IG, sumant el segon compte de Portell, que ja tenia Portellenotur. S’ha sumat el nou compte.


La DO Conca de Barberà es dispara a Instagram

 
A primers de març el perfil oficial de la DO Conca de Barberà tenia 1350 seguidors. A 25 de juny havia superat els 2.000 seguidors. En quatre mesos el creixement ha estat de més de 600 seguidors, que suposen un increment del 50%. Aquest augment s’hauria de poder explicar per les accions dutes a terme durant el confinament.

Des del 22 de març la campanya ‘Concavinus’ per demanar a la gent que es quedés a casa, però que consumís vins de proximitat; més tard amb els vídeos curts amb què cada celler animava a la compra de vins de la Conca; posteriorment amb una sèrie d’IGTV en directe on es feien tastos de vins comentats pels propis elaboradors de la DO i finalment amb la campanya ‘Escapa’t a la Conca’, que ha tingut un ressò important i a finals de juny s’havia ampliat a 3.000 les visites per a dues persones de regal entre un grup de cellers potents en enoturisme.


La Conca respecte del total de Catalunya


El vi català té prop d’un milió de seguidors a Instagram, segons el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram, elaborat per ENOTURISTA, amb el suport de l’INCAVI. El 75% de cellers catalans tenen compte a IG. Dels 692 cellers que s’han analitzat, 520 tenen IG. En total, hi ha 960.000 perfils seguint comptes relacionats amb el vi català. La gran majoria (94%) segueixen algun dels 520 cellers, que acumulen 904.000 seguidors. Els 56.000 restants (6%) segueixen algun compte de les 11 Denominacions d’Origen, els cellers catalans de la DO Cava i l’INCAVI. En aquest estudi també hem inclòs 40 cellers sense DO, alguns dels més representatius de Catalunya.

En els aproximadament dos mesos i mig de confinament, el vi català a IG han augmentat en 117.000 seguidors, que suposa un increment global del 14%. Si ho desglossem, els seguidors de cellers han crescut un 13% i els de les DO i l’INCAVI més del doble, un 27%. Durant el confinament 22 cellers s’han donat d’alta a IG.

El coronavirus, l’estat d’emergència i el confinament han multiplicat l’ús de les xarxes socials. El sector del vi ha aprofitat IG per donar sortida a noves necessitats, generades pel tancament de la restauració i l’hostaleria i pel funcionament irregular de la botiga especialitzada. En aquests dos mesos i mig s’han disparat les accions a IG per part dels cellers i les DO, especialment els IGTV Live, la venda online o a domicili, la publicitat pagada o les històries, encaminades a cobrir el buit que havien deixat els canals comercials tradicionals. És en aquest context que neix el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram. Una eina per interpretar el present i analitzar quin paper podria tenir aquesta xarxa en el futur. 
 

Molt més enllà que un rànquing de quantitats


El nombre de seguidors és un índex per analitzar l’estat del vi català a Instagram, però no és l’únic. Podríem mesurar el contingut (quantes publicacions, històries o promocions ha fet cada compte), l’activitat (quina arribada, impressions, interaccions, visites al perfil o clics), i fins i tot les audiències (si són homes o dones, d’on són i quines edats tenen). Però aquestes xifres no són públiques. Per això hem considerat imprescindible comparar la quantitat amb la qualitat i hem demanat a una experta com la Laia Villalbí, col·laboradora de La Conca 5.1, entra d'altres, perquè posi valor a les xifres.

El Baròmetre del Vi Català a Instagram no és només un rànquing que mesuri la quantitat, sinó també la qualitat. Els experts consultats coincideixen en què el valor d’un compte no són els seus seguidors, sinó la qualitat de les seves publicacions. La prioritat tampoc és publicar molt, sinó publicar molt bé. Això suposarà que la nostra comunitat interactuarà molt més amb les nostres publicacions, que tindran un abast major i una interacció més gran.

Aquest Baròmetre ha analitzat més d’un miler de comptes d’Instagram, que han derivat en els prop de 650 cellers donats d’alta a DO catalanes o cellers catalans dins de la DO Cava. Si voleu consultar tota aquesta metodologia podeu consultar el portal www.enoturista. cat. amb l’objectiu d‘ajudar-vos tots els cellers del rànquing dels 100 cellers amb més seguidors a IG, que és el cor del Baròmetre del Vi Català a Instagram.    


Els cellers de la Conca de Barberà amb més seguidors a Instagram


Image

* Aproximadament des de primers de març fins al 25 de juny, comptat igual a tots els cellers. Els percentatges que no es tenien apareixen en blanc.

Cellers sense compte a IG

Abadia de Poblet                    
Agrícola de Barberà
Celler Mas de la Sabatera                    
Escoda Sanahuja


L'opinió de l'experta en xarxes socials

Image
 

Laia Villalbí Cabré @laievillalbi

Comunicació digital i Branded Content - Col·laboradora de la Conca 5.1 i Community Manager de l’Associació Catalana d'Enòlegs i Col·legi d'Enòlegs i Enòlogues de Catalunya.

 
1.- Quin és el paper del vi de la DO Conca de Barberà a Instagram? Creus que els cellers i la DO Conca poden fer accions per millorar-lo?
 
Les xarxes socials, en general, són una finestra al món. Ajuden a mostrar els nostres productes, serveis, valors, visió, objectius, etc. La DO Conca de Barberà té un paper de difusió social i de coneixement del vi, però també del territori, les característiques de la zona, el patrimoni i la natura que l'envolta.
 
Durant l'últim any la Conca de Barberà ha patit molt, començant per les riuades i després per la crisi de la Covid-19, considero que ha fet un treball molt bo d'altaveu dels cellers. S'ha bolcat a fer una feina social que va més enllà de les xarxes, organitzar actes, crear promocions i activitats per ajudar a tirar endavant als cellers de la zona i Instagram ha ajudat molt a fer d'altaveu perquè aquests arribin als públics.
 
Sempre es pot millorar. Potser és important que els cellers de la DO Conca no oblidin que es tracta d'un compte d'empresa i aquests es diferencien per la seva estratègia, harmonia en el seu feed i mostrar identitat digital i corporativa a través de les publicacions.
 
2.- Què recomanaries a un celler de la DO Conca per avaluar la seva situació? Com saber si el compte té més o menys valor? Pels seguidors? Pels agradats? Per la interacció?
 
Abans que res, els recomanaria assessorament d'un/a professional de la comunicació digital. Sovint les empreses, no només en el vi, tendeixen a pensar que el compte d'Instagram de negocis no deu ser més difícil de portar que el seu personal; aquest és el primer error. Per avaluar la seva situació, com deia, és important que tinguin en compte que són una empresa i que es necessita una estratègia darrera, uns objectius, saber on vols arribar a qui i perquè, i a partir d'aquí com es pot desenvolupar.
A l'hora de donar una primera ullada a un compte d'Instagram d'empresa, el primer és mirar l'harmonia o identitat del compte i del feed. Instagram és una xarxa d'imatge on la imatge és imprescindible. Els usuaris volen veure coses agradables i atractives, ordre i coherència. L'altre punt clau és la comunitat, sense la comunitat no som res. Per això de res ens serveix tenir milers de seguidors si els nostres posts o el nostre compte no té interacció. Per tant, la dedicació, el llenguatge amb el qual et dirigiràs a l'usuari, fer-lo partícip de decisions, productes,... és molt més important que el gran nombre de seguidors. Tot i que tampoc ens enganyarem i els seguidors a Instagram també donen notorietat i credibilitat a la marca, però volem seguidors orgànics, no seguidors sense valor.
 
3.- Recomanaries als cellers de la DO Conca patrocinar per créixer a Instagram? Com recomanaries créixer?
 
Actualment, Instagram és un canal més de publicitat. La publicitat ha existit tota la vida, simplement que abans tenia altres formats, una falca a la ràdio, un anunci al diari, un bàner en un web, un anunci de televisió. Les empreses han d'entendre que aquesta inversió és necessària i eficaç, ja que l'usuari perd moltes hores a Instagram i és un bon canal per donar-te a conèixer. Per altra banda, també és necessària per al model de funcionament d’Instagram. Els seus algoritmes et premiem més si inverteixes diners en la seva plataforma, t'ajuden a visualitzar el teu compte i arribar a més públics.
 
Recomanaria créixer de manera saludable i amb paciència, per construir una bona comunitat, no comprant seguidors sense cap mena d'estratègia al darrere. Saber quina és la segmentació de mercat que necessita el nostre perfil. Es pot créixer molt i bé amb l'estratègia adequada de publicitat segmentada a Instagram, també fent patrocinis i col·laboracions amb marques i fent servir els recursos per empreses que la mateixa plataforma et proporciona (publicitat, contingut de marca, compres a Instagram, etc.)
 
4.- Creus que és efectiva la fórmula de sortejar productes o experiències per donar a conèixer els vins i els cellers de la DO Conca o per fidelitzar els seguidors?
 
Sí -reitero-, si tens els objectius clars i una bona estratègia, sabràs quin tipus de sorteig plantejar, quins productes o experiències aportar que siguin atractives pels usuaris o bé amb quins tipus d'organització o empreses col·laborar. És una manera molt fàcil i ràpida que la gent et conegui i inclús arribis a tenir certa viralitat. Òbviament, com tot, té pros i contres, l'excés de sortejos sense un pla darrere acaba decaient les participacions, la falta de legalitat en els sortejos fa perdre la confiança de l'usuari i això és molt important. Sempre que es fa un sorteig també s'ha de tenir en compte que pots acabar perdent seguidors, però sempre se'n quedaran.
 
5.- Creus que els seguidors dels de la DO Conca són de Catalunya? En quin idioma recomanaries comunicar a Instagram?
 
Imagino que hi ha de tot, però majoritàriament seran catalans. Molts seguidors del vi català són del territori, perquè són els que coneixen i valoren més el producte. Per saber d'on prové la teva audiència, així com l'edat i altres dades, està bé consultar eines d'analítiques i estadístiques. El mateix Instagram et proporciona aquesta informació en els comptes de negoci.
 
A partir d'aquí, quan sapiguem a quin públic ens estem dirigint i a on o a qui volem arribar, podrem saber també l'idioma en el qual ens volem dirigir. Si també es vol fomentar el vi català i tot el que engloba la cultura i l'experiència, també pot estar bé que l'idioma sigui el català i en el mateix post, posar un segon idioma. Per altra banda, Instagram et tradueix simultàniament a l'idioma que cada persona té predeterminat al seu telèfon o aplicació.

6.- Pot ser Instagram una plataforma de venda directa de vi o experiències al consumidor final pels cellers de la DO Conca?
 
Sí, com ja comentava en preguntes anteriors, Instagram és un nou canal de publicitat i molt potent, per tant es pot arribar al públic objectiu amb facilitat i sobretot, si el compte té ben desenvolupat el què vol comunicar i vendre. L'usuari et contacta per missatge privat, a través del web e-commerce vinculat o telèfon de contacte. A part d'això, la plataforma també té automatitzat un sistema per a la venda d'alguns productes (no tots), però sempre és bo vincular-lo. Com més aprofitis les funcions que la mateixa aplicació et proporciona, així com inverteixis diners en publicitat, la plataforma sempre premiarà més el teu compte.
 
7.- Què penses de l’estil i el llenguatge amb què es comunica el vi a Instagram? I a la DO Conca? Què penses del to dels feed, històries i vídeos?
 
Em sembla bé, generalment es fa servir un llenguatge proper, informal i amistós. És bo i necessari per arribar a molts públics diferents que la plataforma et proporciona. Durant molt de temps, el vi ha sigut un món elitista i tècnic i molta gent el rebutjava per desconeixement. Aquest llenguatge és una manera d'apropar-nos a públics joves i no tan joves, que no entenen molt de vi però els agrada.
 
La DO Conca crec que cuida molt la comunitat, fa moltes accions participatives, i organitza moltes activitats. El llenguatge és proper i incloent. Tot i que l'estil, considero li falta unificació, a les imatges, als posts, etc. El feed és la primera pàgina de la teva imatge i ha de saber transmetre informació de valor i que perduri en el temps, per la resta sempre em decantaria per les històries d'Instagram.
 
8.- Com valores el boom dels IGTV Live? I dels tastos virtuals?
 
Genials, el vi català s'havia de digitalitzar. Era imprescindible i ha arribat amb el confinament, com amb tants altres sectors. Serveixen per apropar i connectar a les persones amb els seus gustos. Potser feia temps que algú volia visitar un celler de la Conca de Barberà o saber les característiques d'un vi, però són de Girona i no troben el moment de fer-ho i d'aquesta manera han pogut fer un tastet i conèixer una part, que si no fos gràcies als tastos virtuals i els vídeos IGTV Live s'haguessin perdut. Per altra banda, també ha unit el sector i això és molt important, veure com el sector es fa costat amb les xerrades ho hem pogut veure.
 
9.- Com valores el paper a Instagram de la competència del vi català? Per exemple, altres Denominacions o altres productes, com la cervesa? Què creus que se'n pot aprendre i què no?
 
El paper del vi català a Instagram és relativament nou, tot el boom és molt recent. Els vídeos com a post, les xerrades, webinars i tastos ha sigut un contingut de valor molt important. Potser falta enfocar o relacionar més les experiències i tot el que envolta a la cultura del vi com a tal. Tot i que anem per bon camí, sempre es pot aprendre, no només d'Instagram, la vida és un constant aprenentatge. Però les xarxes socials són molt efímeres i necessites estar 100% connectat, per veure novetats, per a poder inspirar-te. Al final, tot està inventat i anem readaptant de manera creativa i amb un toc personal.

10.- Més enllà d’Instagram, quin valor li dones a altres xarxes socials amb predomini de gent jove com Tik Tok o Twitch? I amb Facebook i Twitter, quin paper li atorgues?
 
Són xarxes diferents, jo sempre penso que hi ha una xarxa per a tot i per a tots. Però el fet d'analitzar l'èxit que estan tenint aquestes dues plataformes juvenils, et porta a veure la importància que està tenint, sobretot pel jovent, el fet de consumir audiovisuals. Crec que cada vegada anem més cap aquest model. Facebook considero que avui dia, s'ha consolidat com a xarxa mare de la publicitat i marca corporativa i una gran gestora de tot el contingut publicitari i d'eines de treball entre el mateix Facebook i Instagram. Twitter és una xarxa que en el sector del vi funciona molt bé per a fer difusió d'informació, té un molt bon retorn, una gran comunitat i engloba a un públic més gran.