Un 75% de cellers catalans té un compte a Instagram

08 Juny 2020
Un 75% de cellers catalans té un compte a Instagram
BARÒMETRE DEL VI CATALÀ

Un 75% de cellers catalans té un compte a Instagram

El primer Baròmetre del Vi català a Instagram ha analitzat més d’un miler de cellers i 700 comptes d’IG. L'informe ha sumat els seguidors de:

- Els cellers i elaboradors inscrits a les 11 Denominacions d’Origen de Catalunya.

- Els cellers i elaboradors catalans inscrits a la DO Cava.

- 32 cellers sense DO, que ens han semblat significatius i rellevants.


Aquesta és la metodologia que hem seguit:

1.-  Incloure els cellers i elaboradors catalans que a data 23 de març de 2020 constaven a les informacions públiques de cada DO.

2.- Interpretar el nom amb què està inscrit cada elaborador (particular, empresa, S.L., S.A., cooperativa, associació, etc) a una marca comercial i comprovar si tenia compte a IG. Hem revisat tots els noms (més d’un miler) i els hem associat al registre mercantil per obtenir el nom del celler o de l’elaborador. 
En alguns casos el nom a IG és una marca de vi o cava. Aquest procés s’ha fet un a un, amb cura, però pot contenir petites errades, imprecisions o duplicitats. Creiem que en cap cas vulneren les xifres de l’estudi, ni l’esperit amb què s’ha elaborat.

3.- El Baròmetre compta tots els cellers que hi ha a Catalunya una sola vegada, encara que en molts casos estiguin inscrits en més d’una DO. 

4.- Els cellers inscrits a les DO representen una part molt important, però no l’única. Per això hem inclòs una trentena de cellers que no estan inscrits a cap DO, que representen una xifra significativa d’elaboradors. En alguns casos, aquests cellers podien estar donats d’alta a d’altres DO (com per exemple els 12 cellers que s’apleguen dins la marca col·lectiva ‘Corpinnat’, la majoria dels quals estan a la DO Penedès). La gran majoria dels cellers sense DO no estan inscrits enlloc. El pes és rellevant, com comprovareu a la llista dels 100 cellers amb més seguidors.

5.- Tots els cellers que surten a l’estudi estan ordenats pel seu nom. Si tenen un compte a IG hem respectat el nom que s’han posat a la xarxa social, adaptant alguns guions, guions baixos i majúscules per fer-lo més llegidor.  Si no tenen perfil a IG ( o no l’hem trobat) hem deixat el nom amb què s’havien inscrit al registre de la DO.  Si un compte que porta el nom d’un celler o d’una marca és privat no s’ha inclòs a la llista, perquè no hem pogut verificar la seva autenticitat.

En cas que un celler tingui dos comptes a IG només n’hem comptat un, el que més seguidors tingui i/o el més actualitzat.

En algunes ocasions hem prioritzat el nom de la marca comercial (perquè així ho va decidir el celler quan va optar per aquest nom a IG).

En molt poques ocasions també hem deixat que el nom de l’elaborador perquè era el mateix que el del celler, encara que el seu compte fos personal i no professional.

De cada celler s’ha escollit un sol compte. Els cellers que tenen comptes amb marques comercials només s’han comptat el perfil que té més rellevància a IG, sense afegir els resultats de les marques relacionades.

Els cellers que pertanyen a un mateix grup empresarial o familiar s’han comptat per separat si tenien diferents noms registrats associats a un celler.

Tampoc no hem inclòs noms de cellers que no portessin el nom de grup associat clarament a la marca territorial.

Si una cooperativa o un grup d’empreses té inscrits diferents cellers elaboradors al llarg del país però tots sota una mateixa marca a IG hem unificat el mateix compte en totes elles.

Si un celler cooperatiu s’aplega en un grup de cooperatives només s’ha comptat una sola vegada el perfil d’IG, per bé que cada celler s’ha sumat a la llista general de cellers que hi ha a Catalunya.

Tota aquesta metodologia es fa pública per ajudar-vos a trobar el vostre celler en el rànquing dels 100 cellers amb més seguidors a IG, que és el cor del Baròmetre del Vi Català a Instagram.