Els 100 cellers amb més seguidors a Instagram

08 Juny 2020
Els 100 cellers amb més seguidors a Instagram

BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A IG

Els 100 cellers amb més seguidors a Instagram del vi català

Presentats pel nom a Instagram, la xifra de seguidors verificada el 25 de maig de 2020 i l’increment de seguidors, calculat per la diferència de seguidors que tenien entre finals de març principis d’abril i el dia que va començar a desconfinar-se l'àrea metropolitana de Barcelona.

Image
Els primers 25 cellers del rànquing del Baròmetre del Vi català a Instagram està format per grans empreses multinacionals, projectes mitjans i empreses molt, molt petites.

El número de seguidors a IG no és proporcional a la grandària d’una empresa, ni es correspon necessàriament a la xifra d’ampolles que elaboren anualment.

Els pressupostos anuals amb què es mouen aquests cellers tenen una gran diferència, també. En aquest estudi no hem avaluat els diners invertits per cada marca a IG. Hi ha una inversió directa, per exemple en forma de patrocinis a IG, que permeten arribar a majors audiències. Tot i que, en general, la inversió més important és la indirecta: les hores de treball (remunerades o no) que es necessiten per gestionar un compte. En molts casos, un community manager o una agència especialitzada trobarà la manera de créixer i ampliar la qualitat de la comunitat sense necessitar d’invertir directament a IG. És el que s’anomena creixement orgànic. Ara bé, caldrà fer una inversió econòmica per remunerar la feina dels experts.

Els cellers amb més seguidors tenen en comú un treball constant, publicacions cuidades i anàlisi continuat de com continuar creixent. En molts casos hi ha una agència de comunicació o un ‘community manager’ professional al darrera, però en altres casos no. IG encara permet aquesta màgia que seria impensable en altres sectors de la comunicació.

Els comptes amb més seguidors a IG són un indicatiu important, però no l’únic. Darrera de cada compte d’IG hi ha unes enormes diferències de feina, estil, objectius, interacció i comunicació. Gairebé similars a les que es prenen a l’hora d’elaborar un vi. En bona mesura l’èxit de cada compte té molta relació amb la història, la filosofia i la manera de fer-la arribar.

IG es va crear el 2010 com una xarxa pensada per compartir imatges i vídeos entre una comunitat. Avui en dia també és botiga online, canal de televisió, plataforma educativa... Però no cal perdre de vista que els 100 milions d’usuaris actius hi entren bàsicament per veure fotos i vídeos. “IG no és Amazon”, com diu una de les expertes consultades en aquest Baròmetre. 

Els cellers que es troben entre els 10 primers són un dibuix de la diversitat de Catalunya i la singularitat del vi català. La primera posició la ocupa un celler amb projecció internacional que es dedica a l’elaboració de cava. La diferència entre el primer i el segon compte és la més gran del Baròmetre: 20.000 seguidors. La segona posició la ocupa un celler familiar amb una gran projecció internacional, que té vinyes arreu de Catalunya i del món. En tots dos casos són abanderats de les DO on treballen.

La tercera posició l’ocupa un celler que no pertany a cap DO, que elabora escumosos biodinàmics. Aquest podi mostra un país on els escumosos continuen marcant el ritme de creixement del país, però cada vegada més condicionat per altres maneres de fer.

La quarta posició l’ocupa la marca més coneguda d’un celler familiar que s’ha reinventat en els darrers 10 anys, que no té 300 anys d’història, ni un pressupost milionari. La seva marca ha estat la provocació, una manera de comunicar més pròpia d’altres  begudes que competeixen amb el vi, com assenyalen la majoria dels experts consultats en aquest baròmetre.

La cinquena posició és una marca de vins molt popular, les ampolles de les quals es poden trobar a molts supermercats, que ofereix ampolles a preus competitius. Hi ha marques que treballen al detall la seva diferència, per augmentar el seu preu i el valor, però n’hi ha d’altres que comuniquen el seu missatge de popularitat.

Entre els 10 primers cellers destaquen projectes molt grans i projectes molt petits, que fins fa uns anys ni tan sols existien. Hi ha cellers del Penedès, de l’Empordà i de la Conca de Barberà. La feina ben feta a IG no entén de territoris històrics o d’indrets amb un gran interès turístic.

Els 25 primers cellers de la llista tenen alguns cellers molt nous i d’altres molt antics. Perfils que treballen en una línia clarament ascendent i comptes que s’han quedat amb un creixement estancat, tal vegada perquè amb l’estratègia que seguien no continuaran augmentant seguidors al mateix ritme i cal que es replantegin què volen fer amb aquesta massa enorme de seguidors que cada dia els donen menys respostes.
Image

Entre els 50 primers cellers de la llista es pot veure de manera aproximada els creixements més importants. Hi ha cellers que han experimentat durant el confinament creixements molt grans, que caldria analitzar cas per cas. Sembla clar que el confinament ha fet augmentar moltíssim els seguidors a la majoria dels comptes.

Image
 
A la llista dels 75 primers cellers també hi ha marques molt destacades. En general, la majoria de cellers que hi apareixen treballen amb professionals de la comunicació. La inversió en contractar els serveis d’un ‘community manager’ o d’una agència es fa cada vegada més habitual i és una de les grans recomanacions que han fet els experts que han valorat el Baròmetre.

Image

L’estudi ha comptat tots els cellers de Catalunya, malgrat que aquí només haguem publicat, a tall d’exemple, els 100 primers de la llista amb més seguidors.

* El creixement s’ha calculat per la diferència de seguidors en dos moments diferents: entre finals de març i principis d’abril, i el dilluns 25 de maig de 2020, el dia que l’àrea metropolitana de Barcelona va entrar a la fase 1. La xifra de seguidors és aproximada, perquè la primera mesura es va fer en dies diferents i pot donar algun petit decalatge . En canvi la segona mesura està feta per tots els cellers catalans exactament el mateix dia. Hi ha cellers que s’han anat incorporant al Baròmetre després del primer anàlisi. En aquests casos no podem comparar la mesura de la primera onada, perquè no la tenim, i hem deixat aquesta dada en blanc.