El vi català suma prop d'un milió de seguidors a Instagram

08 Juny 2020
El vi català suma prop d'un milió de seguidors a Instagram

BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

El vi català suma prop d’un milió de seguidors a Instagram

Més del 75% dels cellers catalans té un compte a Instagram. En total, 960.000 perfils d’Instagram segueixen cellers catalans, comptes oficials de Denominacions d'Origen i l'INCAVI. Els seguidors dels comptes dels cellers han augmentat un 13% de mitjana durant el confinament, i els dels comptes oficials  de les Denominacions d'Origen gairebé el doble: un 27%.
   

El vi català té prop d’un milió de seguidors a Instagram, segons el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram, elaborat per ENOTURISTA, amb el suport de l’INCAVI. El 75% dels cellers catalans tenen compte a IG. Dels 692 cellers que s’han analitzat, 520 tenen Instagram. En total, hi ha 960.000 perfils seguint comptes relacionats amb el vi català. La gran majoria (94%) segueixen algun dels 520 cellers, que acumulen 904.000 seguidors. Els 56.000 restants (6%) segueixen algun compte de les 11 Denominacions d’Origen, els cellers catalans de la DO Cava i l’INCAVI. En aquest estudi també hem inclòs 32 cellers i elaboradors independents sense DO, alguns dels més representatius de Catalunya.

Image

 

El coronavirus, l’estat d’emergència i el confinament han multiplicat l’ús de les xarxes socials. El sector del vi ha aprofitat IG per donar sortida a noves necessitats, generades pel tancament de la restauració i l’hostaleria i pel funcionament irregular de la botiga especialitzada. En aquests dos mesos i mig s’han disparat les accions a IG per part dels cellers i les DO, especialment els IGTV Live, la venda online o a domicili, la publicitat pagada o les històries, encaminades a cobrir el buit que havien deixat els canals comercials tradicionals. És en aquest context que neix el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram. Una eina per interpretar el present i analitzar quin paper podria tenir aquesta xarxa en el futur. 



 
El confinament ha disparat els seguidors 

 
En els aproximadament dos mesos i mig de confinament, el vi català a IG han augmentat en 117.000 seguidors, que suposa un increment global del 14%. Si ho desglossem, els seguidors de cellers han crescut un 13% i els de les DO i l’INCAVI més del doble, un 27%. Durant el confinament 22 cellers s’han donat d’alta a IG.

Image
 
 

Un 3,19% de cellers s’han donat d’alta durant el confinament

22 cellers han aprofitat els dos mesos d’estat d’excepció per donar-se d’alta a IG. El 25 de maig sumaven 3.375 seguidors. Els hem ordenat per ordre alfabètic:

Image



Un 75% de cellers catalans té un compte a Instagram

El primer Baròmetre del Vi català a Instagram ha analitzat més d’un miler de cellers i 700 comptes d’IG. L'informe ha sumat els seguidors de:

- Els cellers i elaboradors inscrits a les 11 Denominacions d’Origen de Catalunya.

- Els cellers i elaboradors catalans inscrits a la DO Cava.

- 32 cellers sense DO, que ens han semblat significatius i rellevants.

Aquesta és la metodologia que hem seguit:

1.-  Incloure els cellers i elaboradors catalans que a data 23 de març de 2020 constaven a les informacions públiques de cada DO.

2.- Interpretar el nom amb què està inscrit cada elaborador (particular, empresa, S.L., S.A., cooperativa, associació, etc) a una marca comercial i comprovar si tenia compte a IG. Hem revisat tots els noms (més d’un miler) i els hem associat al registre mercantil per obtenir el nom del celler o de l’elaborador. 
En alguns casos el nom a IG és una marca de vi o cava. Aquest procés s’ha fet un a un, amb cura, però pot contenir petites errades, imprecisions o duplicitats. Creiem que en cap cas vulneren les xifres de l’estudi, ni l’esperit amb què s’ha elaborat.

3.- El Baròmetre compta tots els cellers que hi ha a Catalunya una sola vegada, encara que en molts casos estiguin inscrits en més d’una DO. 

4.- Els cellers inscrits a les DO representen una part molt important, però no l’única. Per això hem inclòs una trentena de cellers que no estan inscrits a cap DO, que representen una xifra significativa d’elaboradors. En alguns casos, aquests cellers podien estar donats d’alta a d’altres DO (com per exemple els 12 cellers que s’apleguen dins la marca col·lectiva ‘Corpinnat’, la majoria dels quals estan a la DO Penedès). La gran majoria dels cellers sense DO no estan inscrits enlloc. El pes és rellevant, com comprovareu a la llista dels 100 cellers amb més seguidors.

5.- Tots els cellers que surten a l’estudi estan ordenats pel seu nom. Si tenen un compte a IG hem respectat el nom que s’han posat a la xarxa social, adaptant alguns guions, guions baixos i majúscules per fer-lo més llegidor.  Si no tenen perfil a IG ( o no l’hem trobat) hem deixat el nom amb què s’havien inscrit al registre de la DO.  Si un compte que porta el nom d’un celler o d’una marca és privat no s’ha inclòs a la llista, perquè no hem pogut verificar la seva autenticitat.

En cas que un celler tingui dos comptes a IG només n’hem comptat un, el que més seguidors tingui i/o el més actualitzat.

En algunes ocasions hem prioritzat el nom de la marca comercial (perquè així ho va decidir el celler quan va optar per aquest nom a IG).

En molt poques ocasions també hem deixat que el nom de l’elaborador perquè era el mateix que el del celler, encara que el seu compte fos personal i no professional.

De cada celler s’ha escollit un sol compte. Els cellers que tenen comptes amb marques comercials només s’han comptat el perfil que té més rellevància a IG, sense afegir els resultats de les marques relacionades.

Els cellers que pertanyen a un mateix grup empresarial o familiar s’han comptat per separat si tenien diferents noms registrats associats a un celler.

Tampoc no hem inclòs noms de cellers que no portessin el nom de grup associat clarament a la marca territorial.

Si una cooperativa o un grup d’empreses té inscrits diferents cellers elaboradors al llarg del país però tots sota una mateixa marca a IG hem unificat el mateix compte en totes elles.

Si un celler cooperatiu s’aplega en un grup de cooperatives només s’ha comptat una sola vegada el perfil d’IG, per bé que cada celler s’ha sumat a la llista general de cellers que hi ha a Catalunya.

Tota aquesta metodologia es fa pública per ajudar-vos a trobar el vostre celler en el rànquing dels 100 cellers amb més seguidors a IG, que és el cor del Baròmetre del Vi Català a Instagram.   


Les DO posen l’accelerador durant els mesos de confinament

Els comptes de les 11 DO catalanes, més els cellers catalans inscrits a la DO Cava i l’INCAVI ha incrementat en 12.000 seguidors de principis de març fins el 25 de maig. De 44.000 seguidors s’ha passat a 56.000. Això suposa un augment del 27% en el nombre de seguidors. Un creixement que és més del doble del que han fet els cellers.


Durant els mesos de confinament, totes les DO han seguit actuant com un paraigües pels seus associats, controlant la comunicació institucional (“quedeu-vos a casa”); promovent el consum de vi (“quedeu-vos a casa, però consumiu vi amb DO”); intentant animar les vendes (amb llistes de cellers que venien a domicili, que tenien botiga online, llistes de botigues especialitzades obertes); tastos a IGTV o IGTVLive amb alguns dels cellers associats; i en alguns casos fins i tot han ofert “packs de territori”.

Cal entendre que la major part de les DO tenen professionals a càrrec dels seus comptes a IG, però no totes. Durant els dos mesos de confinament, tots han incrementat la feina en aquesta xarxa, alguns de manera molt productiva.

Image
* La majoria de DO ens han donat les xifres de primers de març de 2020, just abans del confinament, i les hem confrontat a la xifra de seguidors que tenien el 25 de maig de 2020. En tots els casos són augments aproximats, ja que no totes les DO tenien una xifra inicial el mateix dia. Tanmateix serveix per fer-nos una idea molt acurada de com han crescut.

El creixement de seguidors de les DO és un indicador valuós, tot i que no és l’únic. Si ens deixem guiar per aquesta xifra, podem concloure que:

- Totes han hagut de reinventar-se durant el confinament, improvisant amb pocs dies campanyes de comunicació.

- La gran incertesa sobre quan acabaria el confinament les va obligar a revisar constantment les seves estratègies.

- Hi ha un indicador general que sembla suggerir que les DO que van fer més soroll a les xarxes són les que han obtingut més seguidors i les que es van incorporar més tard a la comunicació han crescut una mica per sota.

- Entre finals de març i principis d’abril ,en un context de molta incertesa, la majoria de DO van doblar i en alguns casos fins i tot triplicar la mitjana de creixement de seguidors mensuals, si ho comparem amb l’increment anterior al confinament.

- Les estratègies que es van prendre en aquell context, probablement, hagin vingut per quedar-se. Des d’un punt de vista comunicatiu, ara una DO pot aprofitar el seu compte d’IG amb més serveis que els anteriors, com un canal de televisió amb directes, una plataforma de venda online o fins i tot un canal de vídeos pedagògics o explicatius sobre els seus productes.

La majoria de les conclusions les prenen els vuit experts a la segona part del Baròmetre. La secció en què s’analitza el moment que viu el vi català i es repensen les estratègies de futur.
 


Molt més enllà que un rànquing de quantitats

 
El nombre de seguidors és un índex per analitzar l’estat del vi català a Instagram, però no és l’únic. Podríem mesurar el contingut (quantes publicacions, històries o promocions ha fet cada compte), l’activitat (quina arribada, impressions, interaccions, visites al perfil o clics), i fins i tot les audiències (si són homes o dones, d’on són i quines edats tenen). Però aquestes xifres no són públiques. Per això hem considerat imprescindible comparar la quantitat amb la qualitat i hem demanat a vuit experts que posin valor a les xifres.
 
El Baròmetre del Vi Català a Instagram no és només un rànquing que mesuri la quantitat, sinó també la qualitat. Els vuit experts consultats coincideixen en què el valor d’un compte no són els seus seguidors, sinó la qualitat de les seves publicacions. La prioritat tampoc és publicar molt, sinó publicar molt bé. Això suposarà que la nostra comunitat interactuarà molt més amb les nostres publicacions, que tindran un abast major i una interacció més gran.

Image 
El Baròmetre us ofereix xifres. Les valoracions van a càrrec de vuit experts del sector de la comunicació i de les xarxes socials a Catalunya. Mariola Dinarès, periodista, SMM,  directora i presentadora del programa “Popap” de Catalunya Ràdio;  Josep Maria Ganyet, director de l’agència Mortensen.cat i professor de Comunicació Audiovisual a la UPF;  Albert Vico, periodista expert en xarxes socials i comunicació digital corporativa, Social Media Manager a Gestmusic-Endemol (Operación Triunfo, Top Gamers Academy, La mejor canción jamás cantada), Dircom a l’Ajuntament de Tiana i professor col·laborador de la Universitat Ramon Llull; Marianela Sandovares, Community Manager, formadora i consultora a Xarxes Socials; Ferran Lalueza, professor i investigador de Comunicació i Social Media a la Universitat Oberta de Catalunya i director de la revista COMeIN; Dolors Reig, psicologia Social a El caparazón (formació, consultoria, dinamització de xarxes); Albert Cuesta, periodista i analista de tecnologia; Daniel Gutiérrez Abella, periodista i expert en Instagram, cofundador de Kiribatis Comunicació, una agència especialitzada en Turisme Alternatiu.


Invertir en comunicació, millorar la interacció i saber què es vol dir, els consells dels vuit experts

Periodistes, Social Media Manager, professors universitaris, analistes de noves tecnologies, investigadors universitaris, psicòlegs socials i community manager estudien el primer Baròmetre del Vi català a Instagram. La majoria coincideix en què cal treballar la interacció dels comptes i treuen ferro al número de seguidors. Els experts creuen que és clau crear una comunitat de seguidors que estiguin interessats a rebre i a donar informació. Els experts recomanen fer un pla de comunicació abans d’estudiar si cal fer IGTVLive, vendre online o tenir presència a xarxes socials amb majoria de gent jove, com Tik Tok o Twitch. Un dels majors reptes és professionalitzar la comunicació. Recomanen invertir en experts que elaborin plans de comunicació i de màrqueting per aplicar-se a lnstagram, les altres xarxes i la pàgina web dels cellers. 

Els vuit experts que han participat en el primer Baròmetre del vi català a Instagram creuen que la comunicació i el màrqueting digital en el sector del vi català encara tenen molt camp per córrer. En general recomanen professionalitzar aquestes tasques, que sovint acaben fent-se amb bona fe però en una gran inversió de temps per part dels cellers. Alguns recomanen fer un pla de comunicació per saber què i com s’ha de comunicar. Altres creuen que és clau saber què és pot esperar d’Instagram i d’altres xarxes socials, per adequar els missatges. 

Els experts consideren que el més important és crear una comunitat a Instagram, que interactuï amb el cellers i les DO i que ofereixen publicacions de qualitat. Pel que fa al nombre de seguidors que té cada compte, en general, creuen que és un barem secundari, i per això aposten per millorar la qualitat, per sobre de la quantitat.  

En termes generals, els experts creuen que el boom d’IGTV ha vingut per quedar-se i que cal aprendre a treure el màxim rendiment a cada retransmissió. En general aposten per fer una comunicació més professional, personalitzada i desinhibida del món del vi.  Pel que fa a la venda de vins online alguns són del parer que el més important és tenir una pàgina web amb e-shop, ben connectada amb les xarxes socials del celler. Llegeix aquí l'article amb totes les entrevistes.