El vi català suma prop d'un milió de seguidors a Instagram

08 Juny 2020
El vi català suma prop d'un milió de seguidors a Instagram

BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A IG

El vi català suma prop d’un milió de seguidors a Instagram

Més del 75% dels cellers catalans té un compte a Instagram 

960.000 perfils d’Instagram segueixen cellers, DO o l’INCAVI
 
Els seguidors dels cellers han pujat un 13% durant el confinament
 
En dos mesos, les DO i l’INCAVI han augmentat un 27% els seguidors

   
El vi català té prop d’un milió de seguidors a Instagram, segons el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram, elaborat per ENOTURISTA, amb el suport de l’INCAVI. El 75% dels cellers catalans tenen compte a IG. Dels 692 cellers que s’han analitzat, 520 tenen IG. En total, hi ha 960.000 perfils seguint comptes relacionats amb el vi català. La gran majoria (94%) segueixen algun dels 520 cellers, que acumulen 904.000 seguidors. Els 56.000 restants (6%) segueixen algun compte de les 11 Denominacions d’Origen, els cellers catalans de la DO Cava i l’INCAVI. En aquest estudi també hem inclòs 32 cellers sense DO, els més representatius de Catalunya.

Image

 

 
El confinament ha disparat els seguidors 

 
En els aproximadament dos mesos i mig de confinament, el vi català a IG han augmentat en 117.000 seguidors, que suposa un increment global del 14%. Si ho desglossem, els seguidors de cellers han crescut un 13% i els de les DO i l’INCAVI més del doble, un 27%. Durant el confinament 22 cellers s’han donat d’alta a IG.

Image
 
 
El coronavirus, l’estat d’emergència i el confinament han multiplicat l’ús de les xarxes socials. El sector del vi ha aprofitat IG per donar sortida a noves necessitats, generades pel tancament de la restauració i l’hostaleria i pel funcionament irregular de la botiga especialitzada. En aquests dos mesos i mig s’han disparat les accions a IG per part dels cellers i les DO, especialment els IGTV Live, la venda online o a domicili, la publicitat pagada o les històries, encaminades a cobrir el buit que havien deixat els canals comercials tradicionals. És en aquest context que neix el primer Baròmetre del Vi Català a Instagram. Una eina per interpretar el present i analitzar quin paper podria tenir aquesta xarxa en el futur. 
 

Molt més enllà que un rànquing de quantitats

 
El nombre de seguidors és un índex per analitzar l’estat del vi català a Instagram, però no és l’únic. Podríem mesurar el contingut (quantes publicacions, històries o promocions ha fet cada compte), l’activitat (quina arribada, impressions, interaccions, visites al perfil o clics), i fins i tot les audiències (si són homes o dones, d’on són i quines edats tenen). Però aquestes xifres no són públiques. Per això hem considerat imprescindible comparar la quantitat amb la qualitat i hem demanat a vuit experts que posin valor a les xifres.
 
El Baròmetre del Vi Català a Instagram no és només un rànquing que mesuri la quantitat, sinó també la qualitat. Els vuit experts consultats coincideixen en què el valor d’un compte no són els seus seguidors, sinó la qualitat de les seves publicacions. La prioritat tampoc és publicar molt, sinó publicar molt bé. Això suposarà que la nostra comunitat interactuarà molt més amb les nostres publicacions, que tindran un abast major i una interacció més gran.

Image 
El Baròmetre us ofereix xifres. Les valoracions van a càrrec de vuit experts del sector de la comunicació i de les xarxes socials a Catalunya. Mariola Dinarès, periodista, SMM,  directora i presentadora del programa “Popap” de Catalunya Ràdio;  Josep Maria Ganyet, director de l’agència Mortensen.cat i professor de Comunicació Audiovisual a la UPF;  Albert Vico, periodista expert en xarxes socials i comunicació digital corporativa, Social Media Manager a Gestmusic-Endemol (Operación Triunfo, Top Gamers Academy, La mejor canción jamás cantada), Dircom a l’Ajuntament de Tiana i professor col·laborador de la Universitat Ramon Llull; Marianela Sandovares, Community Manager, formadora i consultora a Xarxes Socials; Ferran Lalueza, professor i investigador de Comunicació i Social Media a la Universitat Oberta de Catalunya i director de la revista COMeIN; Dolors Reig, psicologia Social a El caparazón (formació, consultoria, dinamització de xarxes); Albert Cuesta, periodista i analista de tecnologia; Daniel Gutiérrez Abella, periodista i expert en Instagram, cofundador de Kiribatis Comunicació, una agència especialitzada en Turisme Alternatiu.