"Beguem cava cada dia! No només a les celebracions!"

20 Juliol 2019

EDUARD SANFELIU GIRÓ, PRESIDENT DE LA CONFRARIA DEL CAVA

“Hem de modernitzar la Confraria sense renunciar a l’essència”

La Confraria del Cava en fa 40. Si és veritat el que s'aplica a les persones, que "els 40 són els nous 30", aquesta entitat vol explotar l'aniversari per fixar algunes de les línies estratègiques del futur. La Confraria va nèixer per estendre el cava, per prestigiar-lo i per donar-lo a conèixer. Una de les iniciatives més conegudes van ser els nomenaments de Confrares del Cava i els de la Reina del Cava, que es van deixar de fer per sexistes. Ara el cava viu un moment de dubtes i desunió. El nou president, Eduard Sanfeliu Giró, els entoma amb un somriure. Sembla conscient que vindran onades de bombolles, però agafa el timó amb força.   




Com està sent l’experiència al capdavant de la Confraria?

Bé. Volem embarcar a tothom per començar una nova etapa. Una etapa on es doni més coneixement del producte i del món del cava. 

Quin moment per posar-se al capdavant d’una institució del cava!

Doncs, sí. La veritat és que no és un moment fàcil. M’agraden els reptes i se n’han de tenir a la vida. Sent un moment complicat, era un bon moment per agafar-ho per fer uns quants canvis.

Quins?

Modernitzar una mica la Confraria.  

Com es modernitza una Confraria que té una imatge amb homes grans amb capa i barret de copa?

Té el romanticisme de la capa i el barret, però això també té la seva gràcia. Hem de treballar aquests 40 anys de la Confraria, que es va fundar el 1979 fins a portar-lo a l’actualitat. 

Què volen fer?

Agafar el que és maco i tradicional d’abans i el modern i tradicional que tenim ara. Hem de fer una conjunció per anar ajuntant les peces per mantenir l’essència de la Confraria.

Fa uns anys també van deixar de coronar la Reina del Cava, que donava una imatge sexista...

Tots els models són bons. El de la Reina, agradi o no, sempre tenia una repercussió. Parles de la Reina del Cava i tothom se’n recorda. Ara estem valorant si continuem amb aquesta fórmula o tornem a reformular-ho. 

Per tant, no descarta que torni a haver-hi la Reina del Cava?

És complicat, perquè es va treure la Reina per pressions polítiques, que deien que era molt masclista. Aquesta imatge no quedava ben vista, malgrat que tenia molta repercussió. Era una bona fórmula perquè el que ens interessa sempre és parlar del cava. Si una Reina (o un Rei, que no n’hi ha hagut mai) serveix per fer força i parlar del cava, tot és benvingut.  


Image

I per la Setmana del Cava?

Estem intentant que sigui a l’octubre, que es quan es fa aquesta setmana que es faci la nostra gran festa. Hem de veure què en pensen des de l’Ajuntament de Sant Sadurní. 

Per aquest 40è aniversari us agradaria trobar una fórmula que tingués un cert recorregut?

La idea és buscar alguna cosa nova i recordar els 40 anys. Durant els sopars d’investidura hem tingut molts personatges d’honor, confrares d’honor, a qui volem recordar. I aquí hem d’afegir les novetats. 

Com creieu que es percep el cava per part de la gent jove?

El problema és que ens falta la cultura que hi ha hagut fins ara. El consum del vi per càpita a Espanya era molt alt i ha anat caient. Antigament sempre hi havia una ampolla de vi i una de cava a les taules. Tot això s’ha anat perdent. La gent jove ja no està a acostumada a fer una copeta mentre està menjant.

Què proposa?

Tornar a apropar-los aquesta cultura perquè sigui una cosa més pròxima. No només una beguda de celebracions. El cava és de les begudes que t’aguanta tot l’àpat: de l’aperitiu a les postres. Hi ha pocs vins que tinguin aquesta personalitat.

Image


S’imagina que algun dia el cava tingués tants adeptes com la cervesa?

El cava és una beguda que es pot beure cada dia. No és cap desprestigi comparar-ho. Estar assegut amb una copa de cava i xerrar es pot fer a qualsevol hora del dia. De la vinya que tenim aquí al darrera sortirà aquest procés d’elaboració, fer aquesta criança, per treure l’ampolla i gaudir d’aquestes bombolles. És donar aquest coneixement i poder gaudir.

S’ha de trencar amb la idea que un cava és per treure a les postres?      

Al final d’un bon àpat, aquesta acidesa que té el cava t’ajuden a digerir i et refresquen. Això és un a més a més que hem d’anar ensenyant a la gent. I no perquè sempre ho associem a celebracions ha de ser així. Crec que prestigiar el cava seria donar-li més sortides.

El cava s’ha de fer quotidià?

El cava hauria de ser més quotidià, no les celebracions. Per què el cava només serveix per celebrar? El glamour d’obrir una ampolla està bé; les bombolles fan celebració. Però també en qualsevol moment. 

Com s’ho imagina?

Com una beguda més que s’ha de treure de les estacions habituals, que són el Nadal i les festes. Que sigui una beguda de tot l’any.

Image


Com es renova aquesta imatge?

Amb molt d’esforç, molta feina, i anant tots junts. Des del Consell Regulador, els elaboradors, la Confraria, les institucions com l’Institut del Cava, Pimecava,... Tots d’una per treure el cava d’aquest lloc estacionalitzat. Obrir-ho a tothom i donar-ho a conèixer.

A totes les entrevistes que li he llegit vostè dóna un missatge d’unitat. Ho creu possible després d’un trencament tant evident com el de Corpinnat?

Crec que sí. Ara que hi ha tants canvis és el moment d’anar tots junts. Ajuntar-nos, asseure’ns i parlar. Si cadascú vol anar pel seu camí anirem malament. Hem d’anar tots junts, ser conscients i veure quins problemes tenim. Cal involucrar la gent jove.

Què faran per què tornin? Per exemple, com resoldran el debat de la qualitat? 

El cava és el gran desconegut. Quan parlem de vins saben què és un criança o un reserva. El cava es pot regular per criança (si és jove o té més mesos de guarda); per nivells de sucre; si té vinya pròpia o només elabora, etc. Cal donar més informació al client perquè no tot el cava està al mateix sac.

Quina informació?    

D’on surt, quin tipus de cava és, com s’ha fet, si és jove i té un preu més assequible o si té més criança i és més gastronòmic. Hem d’informar més de com es fa el cava.

Image

 Creu que cal haver una part identitària. Diferenciar entre un cava del Penedès i un de Logroño?

 Jo crec que sí, perquè el terroir és el què canvia. No sé si s’han de fer grans zones o petites zones, però realment hem d’especificar si ve del Penedès, Utiel-Requena, Almendralejo, La Rioja, etc. Diferenciar la procedència del cava és donar més informació.

Què creu que percep el consumidor dels canvis que s’han produït al món del cava?   

Crec que és molt recent i molta gent desconeix què és Corpinnat, Clàssic Penedès, o Cava. Hi ha molta gent que encara ens demana que posem xampany. La gent ho anirà aprenent, però al gran públic li costarà.