Un 49% de cellers catalans són visitables, segons WTO

10 Gener 2024
Un 49% de cellers catalans són visitables, segons WTO

WINE TRAVEL OBSERVER és un estudi de l'oferta d'enoturisme a Catalunya, ideat per l'Escola d'Enoturisme, amb el finançament del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya. David Jobé, periodista i cofundador del portal ENOTURISTA és l'investigador. 

 

La meitat dels cellers elaboradors de vi a Catalunya (49%) obren portes per fer enoturisme. Així ho desvela l’estudi WINE TRAVEL OBSERVER, un estudi ideat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, amb la col·laboració del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, en què l'investigador és David Jobé, cofundador d'ENOTURISTA. L’estudi ha analitzat 918 cellers elaboradors de Catalunya actius el 2023, i ha localitzat 451 cellers que són visitables: un 49% del total. Aquests cellers ofereixen 1.683 experiències d’enoturisme diferents, durant el 2023. 

ESTUDI EXHAUSTIU A CATALUNYA   

És la primera vegada que s’analitzen totes les experiències d’enoturisme que es fan a Catalunya. Fins avui només s’havien estudiat les activitats dels cellers associats a les 9 Rutes del Vi de Catalunya. WINE TRAVEL OBSERVER ha comptat que un 57% dels cellers visitables forma part d’aquestes rutes, mentre que el 43% restant quedava fora de les estadístiques. Dels 451 cellers visitables s’han analitzat 50 variables, i més de 110 noves variables de 102 cellers representatius dels diferents territoris i dels tipus d’empreses, a qui se’ls han fet entrevistes de qualitat personals.

EXPERIÈNCIES D’ENOTURISME

Un 69% dels cellers visitables tenen experiències detallades, mentre que un 31% només indica que estan oberts a visites, sense donar més detall. Al llarg del 2023 s’han comptat que un 65% de les experiències són fixes (s’ofereixen al llarg de l’any) i un 35% són esporàdiques (com la visita especial de verema, un concert, o un mercat de Nadal). En total hem analitzat 582 experiències puntuals. Tot apunta que aniran a l’alça. Els cellers més madurs en enoturisme les necessiten per seguir fidelitzant enter el seus clients, que tornen atrets per noves visites. La visita bàsica no és suficient per seguir fent marca.

ANÀLISI DE 10 TIPUS DE VISITES

Del 69% de cellers que detallen com són les experiències, hem estudiat atentament el detall de què inclou la visita, quant val, quan dura, què es tasta, o quins són els dies i hores que s’ofereixen al públic. Una de les principals conclusions és que falta informació. WINE TRAVEL OBSERVER també ha descrit 10 tipus de visites (tast, maridatge, gastronomia, expert, natura, aventura, cultura, esport, família i dormir) per analitzar les més vistes.

ENOGASTRONOMIA

L’anàlisi de les més  de 1600 experiències d’enoturisme també mostra que un 42% de les activitats són amb tast de vins i gastronomia. Un 26% són visites amb maridatge (formatge, pernil, o productes de proximitat), i un 16% amb enogastronomia, que inclouen l’equivalent a un àpat complert amb la visita. Són dades interessants un any abans que Catalunya es converteixi en Regió Mundial de la Gastronomia. Un 12% de cellers que ofereix enoturisme té bar de vins propi; un 10% allotjament; i un 9% restaurant. En canvi, només un 1% de la oferta inclou visita al celler i pernoctació, sent un dels reptes principals allargar l’estada dels enoturistes a cada territori vinícola.

REPTES AMB LES RESERVES

Una altra de les conclusions és que el procés de compra d’experiències és millorable.  Tenint en compte que la immensa majoria d’activitats s’han de reservar prèviament, un 62% de cellers només permet fer-ho a través de correu electrònic, o de telèfon. El 38% restant té un formulari online, que sovint també equival a un correu. És a dir, que 6 de cada 10 cellers demanen fer reserva prèvia i han de validar posteriorment la visita. Un 23% de cellers permet fer la reserva amb un calendari que ofereix dia i hora tancat. Una altra contradicció és que tot i que el 51% tenen botiga online per servir ampolles de vi, només el 12% ven enoturisme en aquest espai.

PAGAMENT I CANCEL·LACIÓ

L’experiència de compra en general també té molt marge de millora. WINE TRAVEL OBSERVER ha comptat que un 76% de cellers cobren la visita al final. El 24% demana un pagament per avançat. D’aquets només un 20% té política de cancel·lació especificada. A dia d’avui un 4% de cellers demana reserva prèvia, pagament per avançat, confirmació posterior, i no ofereixen política de cancel·lació.

NECESSITATS FORMATIVES

Un 80% de cellers enquestats reconeix que al llarg de 2024 tindrà necessitats formatives pels treballadors d’enoturisme. Els responsables d’aquest departament diuen que gestió i administració (50%), contactes amb touroperadors (44%), comunicació (27%), guiatge de grups (27%), organització d’esdeveniments (19%), i idiomes (19%) són els apartats més necessaris. 

CONTRACTACIÓ LABORAL

Un 67% creu que tindrà necessitat de contactar personal el 2024. Entre els perfils més buscats destaca el guia de turisme, seguit del sommelier, tècnic de turisme, comunicació i administració. El perfil dels professionals de l’enoturisme és cada cop més polivalent. Un 55% de les empreses tenen menys de 10 treballadors, i un 39% menys de 50. Un 94% dels treballadors d’enoturisme han de fer feines que, en una empresa mitjana o gran podrien desenvolupar 8 perfils diferents.

SECTOR SENSE SECTOR

L’enoturisme segueix sent un sector difícil de definir. El 75% dels treballadors d’enoturisme estan donats d’alta en el conveni d’elaboració de vins. De cada 10 empleats d’un celler només 1 es dedica a l’enoturisme.

CONCLUSIONS

 
•    L’enoturisme creixerà en experiències esporàdiques i puntuals, en detriment de les fixes. També s’intueix un augment de les visites sense reserva prèvia, especialment en un format de tast sense visita que ja estan oferint alguns bars de vins, amb diferents opcions de tastos tancats

•    L’estudi analitza el paper cabdal de les 9 Rutes del Vi de Catalunya. Tot i que cadascuna és diferent, i avança a velocitats alternatives, es constata la necessitat que s’agrupin en una sola entitat que les unifiqui. 

•    Basant-nos en la definició que l’enoturisme és un tipus de turisme rural, cultural i gastronòmic, WINE TRAVEL OBSERVER apunta la necessitat de donar cabuda als més de 40 cellers disseminats per Catalunya, que elaboren vins però no poden formar part de les Rutes del Vi.

•    Al mateix temps s’albira la necessitat de buscar protagonisme a les ciutats del vi.  Especialment com encaixar les grans capitals de demarcació en un traspàs de visitants interessats en el vi i la gastronomia cap a les zones de producció de vi.

•    Una segona fase de WINE TRAVEL OBSERVER ampliarà a restaurants i allotjaments l’estudi que en una primera fase s’ha fet només a cellers. El primer any ha estat impossible dimensionar adequadament tots els actors implicats.

•    L’enoturisme regeneratiu donarà una oportunitat per connectar les comunitats locals amb els visitants, i crear activitats amb l’ecologia, la biodinàmica, o la vida al camp. També resulta clau per ajudar a difondre la lluita contra el canvi climàtic, o la sequera.

SOBRE L’ESCOLA D’ENOTURISME

L’Escola d’Enoturisme de Catalunya és una iniciativa de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i el sector empresarial enoturístic d’àmbit català amb l’objectiu de crear un Centre Sectorial Integrat que ofereixi formació professional, formació ocupacional i contínua dins de l’àmbit del Turisme i l’Enoturisme a tot Catalunya.

SOBRE L’INVESTIGADOR DE L’ESTUDI

David Jobé. Periodista. Professor de Comunicació a l’Escola d’Enoturisme de Catalunya. Cocreador del portal ENOTURISTA. Coautor de l’estudi ENODATA de les Xarxes Socials dels cellers catalans publicat amb l’INCAVI durant tres edicions.