Instagram es manté com la xarxa social preferida dels cellers

09 Novembre 2022
Instagram es manté com la xarxa social preferida dels cellers

Instagram continua sent líder

 

Instagram es consolida com la xarxa social preferida pels cellers catalans. Un 84% de cellers hi tenen compte actiu, un increment de l’1% respecte el 2021, que era del 83%. Instagram creix un 23% en nous seguidors de cellers en el darrer any, de l’octubre del 2021 a l’octubre del 2022. L’any passat el creixement va ser superior: del 29% anual. Es percep un cert estancament en el creixement, del 6% menys.

 
Els 10 cellers amb més seguidors

 

Us oferim la llista dels 10 cellers amb més seguidors del 2022. Hi trobareu:

  • Nom del celler
  • Perfil a Instagram
  • Seguidors a Octubre de 2022

 

1.- Freixenet. Perfil: freixenet. Seguidors: 63.700.

2.- Terra Dominicata. Perfil: terradominicata. Seguidors: 40.600.

3.- Oller del Mas. Perfil: ollerdelmas. Seguidors: 38.700.

4.- Família Torres: Perfil: familiatorres1870 Seguidors: 26.100.

5.- El Xitxarel·lo. Perfil: elxitxarelo. Seguidors: 23.200.

6.- Juvé & Camps. Perfil: juveycamps. Seguidors: 22.500

7.- Raventós i Blanc. Perfil: raventosiblanc. Seguidors: 20.200.

8.- Gramona. Perfil: gramona1881. Seguidors: 16.900.

9.- Celler La Vinyeta. Perfil: cellerlavinyeta. Seguidors: 16.700.

10.- Celler Perelada. Perfil: c_perelada. Seguidors: 15.800.

 

Freixenet es manté (per tercer any consecutiu) a una diferència encara molt àmplia respecte la resta de comptes. Terra Dominicata consolida la segona posició, amb un creixement superior al primer. Oller del Mas es col·loca en tercer lloc, amb el major creixement anual. Familia Torres passa a la quarta posició, amb un creixement més moderat. El Xitxarel·lo s’afiança en el cinquè lloc, amb augments constants. Juve & Camps i Raventós i Blanc perden posicions respecte l’any anterior. Gramona entra als 10 primers i se situa vuitè. La Vinyeta guanya un lloc i es col·loca novè i Perelada es manté entre els 10 primers caient un lloc respecte de l’any passat.

Image

interacció: la gran aposta 

 

La interacció és un dels elements de més valor per un compte, especialment d’empresa. La taxa d’interacció és el càlcul entre quants usuaris veuen una publicació i quants reaccionen (agradat, comentari, desat o compartit). La interacció depèn de molts factors. 

1) Quantitat de seguidors: Els comptes amb menys seguidors solen tenir més interacció. És fàcil d’entendre. Els comptes personals acabats d’obrir sumen familiars i amics, però a mesura que creixen costa més trobar seguidors a qui els agradi tot el que fem. En les empreses passa una mica el mateix. Cada vegada és més difícil obtenir seguidors fans, perquè l’audiència és major.

2) Quantitat de publicacions: La interacció també depèn de quantes vegades publiquem al mes. Si un compte publica diàriament és més fàcil aconseguir abast que si només publica un cop a la setmana. En canvi, aquella única publicació a la setmana té 7 possibilitats més de rebre agradats.

3) Quantitat d’interès: Al principi, Instagram mostra la publicació a un públic reduït. En funció de les interaccions el mostra a més seguidors. Si és molt interessant, fins i tot la mostra a no seguidors. Això fa que determinades publicacions tinguin més abast i més interacció

Aproximadament un 40% de les publicacions amb més abast, interacció i nombre de seguidors són sorteigs. Al nostre anàlisi els hem intentat aïllar, perquè són una manera de guanyar seguidors, interacció i abast que no té a veure amb el contingut de qualitat. Els sorteigs ajuden a créixer en seguidors, però no garanteixen que la comunitat obtinguda sigui compromesa.   

 

Els cellers amb més interacció

 

Els 100 cellers catalans amb més seguidors tenen una taxa d’interacció del 2,7%. Aquesta xifra l’hem obtingut amb l’ajuda de Social Elephants, una empresa d’anàlisi de xarxes socials de Barcelona, amb qui hem col·laborat per segon any consecutiu. El cofundador, Alessandro Bernardi destaca que “la interacció depèn de molts factors, com la quantitat de seguidors, o de publicacions mensuals”. Així que ha separat i analitzat els cellers per quantitat de seguidors. Això ens ha permès tenir dades de segmentades per cada grup, on destaquem els casos d’èxit

Image

els 20 cellers catalans amb +11k

 

Dels 20 cellers catalans amb més seguidors a Instagram destaquen El Xitxarel·lo, amb una taxa d’interacció del 4,8%, o Mas Martinet, amb una interacció del 4,5%. Són dos casos ben diferents. Clos Martinet té una mitjana d’una publicació a la setmana i uns 11K de seguidors, mentre que El Xitxarel·lo publica entre un i dos posts a la setmana, amb el doble de seguidors, uns 23K. Això fa que El Xitxarel·lo tingui una rellevància (Share of Voice) superior a cap altre dels 20 primers. Una publicació d’El Xitxarel·lo té més rellevància a les xarxes que una de Freixenet, amb 62K de seguidors. Altres grans cellers amb interacció alta són La Vinyeta (2,74%) o Gramona (2,60%).

 

ELS 20 CELLERS CATALANS AMB ENTRE 8 I 11K

 

Dels 20 cellers catalans entre 8K i 11K a Instagram destaca Essència de Lluna, amb 6,5% d’interacció. Aquest compte publica entre dos i tres posts al mes. Altres cellers amb interacció elevada són Abadal o Alta Alella. Ara bé, el celler que tindria més rellevància (Share of Voice) és Mas Doix, que fa cinc publicacions a la setmana, amb una taxa d’interacció inferior a la mitjana, però amb un abast total a les xarxes que el situa primer del seu grup

 

ELS 60 CELLERS AMB ENTRE 8 I 5K

 

El celler més rellevant (Share of Voice) entre la posició 40 i 60 de la llista és Torrelló Viticultors, perquè publica pràcticament un post al dia, amb una mitjana d’interacció superior a la mitjana. Els cellers que tenen més taxa d’interacció del grup són Castell d’Encús (4,06%) i Covides (3,86%), que opten per publicar molt menys. De la resta de cellers (del 60-100) destaca Bell Cros. El compte original (@bellcros) amb més de 7K de seguidors s’ha eliminat (hem preguntat al celler, però no ens han respost). El nou compte (@bellcros_montsant) té 290 seguidors i una taxa d’interacció del 24%, la més alta de l’estudi. Per Bernardi “en comptes petits és més fàcil tenir una interacció alta, perquè al principi reps els agradats i compartits de familiars i amics, però a mesura que creixes en seguidors costa més que els agradi tot el que fas”. 

 

Instagram: clars i obscurs

 

Al llarg del 2022 Instagram ha presentat problemes als usuaris. El més recent és una pèrdua massiva de seguidors de tots els comptes a finals d’octubre, quan s’han anat recuperant. La xarxa segueix aplicant canvis als algoritmes que porten maldecaps als creadors, que han anat adaptant-se a les tendències, àudios virals, models de Reels que no han acabat de facilitar la feina. Cada vegada resulta més important la interacció, i s’han facilitat eines per quantificar-la. 

El problema més preocupant és la nul·la resposta davant de problemes greus, com el segrest de comptes o l’anul·lació de perfils. Instagram és una xarxa social antisocial pels seus usuaris, que no troben resposta ni interacció a problemes greus causats per la pròpia xarxa

De cara al 2023 s’espera que es consolidi el regnat dels Reels, en una clara lluita amb TikTok. que a la vegada manté una guerra similar amb la xarxa Be.Real. Una de les tendències del 2023 serà compartir contingut amb un avís de 2 minuts abans al mòbil, que fan estralls entre els joves. El 2022 també ha sigut l’any dels vídeos verticals, desterrant YouTube a una videoteca de grans produccions. Facebook i Twitter s’han adaptat com han pogut al tamany vertical dels vídeos, amb marcs en square o 4:5 que han donat problemes als creadors. El 2023 també s’endureixen les condicions per parlar de vi a Instagram i Facebook, que s’equipara a qualsevol beguda alcohòlica o al tabac. La posada en marxa de Meta Bussiness no ha acabat de facilitar la feina, ni ha donat eines satisfactòries als creadors
 

QUINS CELLERS HAN CRESCUT MÉS A INSTAGRAM EL 2022?

 

1.- Oller del Mas. + 21.631

2.- Terra Dominicata. + 14.980

3.- Trossos del Priorat. + 10.825

4.- Freixenet. + 10727

5.- Llopart. + 5881

6.- El Xitxarel·lo. + 4406

7.- Bouquet d'Alella. + 3779

8.- Segura Viudas. + 3376

9.- MontRubí. 3253

10.- Rovellats- + 3041

 

QUANTS NOUS CELLERS S'HAN INCORPORAT A ENODATA EL 2022?

 

Hem detectat 15 nous cellers que s'han estrenat a Instagram en els darrers mesos.

Fruit d'un major coneixement del sector, aquest any hem incorporat 16 cellers que ja tenien un compte a Instagram abans de l'octubre de 2021, però no s'havien comptat en estudis d'anys anteriors.

Com a novetat, hem incorporat 13 elaboradors de vermut, que s'han estudiat com un estudi independent a l'ENODATA del Vermut Català a les Xarxes Socials del 2022, com un fenòmen que valia la pena analitzar a banda.

El 2022 hi ha tres cellers que desapareixen de la llista perquè els seus perfils no els hem trobat. Pot haver-hi diversos motius:

  • Eliminat pels propietaris
  • Prohibit l'accès pels propietaris
  • Hacjekat

Hem detectat un alt nombre de cellers que han patit hackejos o segrets de comptes. Tres d'ells ens ho han confirmat de manera oficial, però sospitem que podrien ser molts més. Per això hem escrit un article sobre com evitar el hackeig dels teus comptes a les xarxes socials, amb consells pràctics i veus d'especialistes.

 

TAMBÉ ET POT INTERESSAR D'ENODATA...

 

Els cellers catalans acumulen més de 5.000.000 de seguidors a les xarxes

Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram

Un 18% de cellers deixa de publicar a Facebook cada any

Els cellers creixen a Twitter un 8% anual, moderant la caiguda

Un de cada quatre cellers catalans té perfil actiu a LinkedIn

Només un 8% de cellers va pujar un vídeo a YouTube el 2022

TikTok comença a fer-se sentir en un 7% dels cellers catalans

Els 50 perfils que més ens han influït el 2022

El vermut català es dispara a Instagram i esdevé tendència

Com s'ha fet ENODATA 2022: FAQS i metodologia