Damià Deàs: "L'enoturisme és una eina fantàstica per explicar els canvis al Cava"

29 Octubre 2022
Damià Deàs:

La patronal d’elaboradors de Cava, AECAVA, canvia de president. El fins ara màxim responsable, Damià Deàs, deixa el càrrec havent prorrogat el seu mandat a petició de la Junta, ara fa un any. Enrere deixa una etapa molt marcada per la nova legislació de la DO Cava, que ha inclòs la segmentació i la zonificació, i per un interès molt creixent per vincular les bombolles amb l’enoturisme. AECAVA és una de les entitats que més ha fet pel turisme de vins escumosos de qualitat al Penedès. Parlem amb Deàs abans de deixar el càrrec a la seu de Vilarnau, a Espiells (Sant Sadurní d’Anoia)  

 

L'ENOTURISME PELS CELLERS DEL CAVA

 

Què representa per AECAVA l’enoturisme?

Fa uns 5 anys vam començar. Tenim unes comissions que han tingut molt èxit. Una d’elles és per l’enoturisme. Abans no la teníem. Ho vam decidir al veure que l’enoturisme guanyava pes entre els associats. Ara veiem que és una eina de màrqueting estupenda per la marca que s’hi aboca, i pel cava en general.

En què noteu que és positiu l’enoturisme per fer marca?

Veiem que la gent que es desplaça a casa teva és com tu... Quan tens un convidat a casa, surt amb la teva imatge, amb el que li transmets, posa cara als productes, veu què hi ha al darrere. Si el producte es fan amb honestedat, amb ecològic o no, això es transmet amb una visita. I això és importantíssim!

 

COM TRANSMETRE ELS CANVIS AL CONSUMIDOR?

 

Com ajuda l’enoturisme a transmetre els canvis que ha fet la DO Cava?

És importantíssim. Al sector estem fent uns canvis brutals, que ens costaran. Portàvem un retard en poder zonificar (explicar d’on ve cada ampolla), en deixar clar el cava català, si és ecològic, o de vinya més vella, el cava de guarda superior.... Penso que la DO Cava ha fet una feina molt bona i ara ens toca a les marques. 

Com podeu fer-ho les marques?

Amb l’enoturisme, des de casa. Que ens vinguin a veure a casa, que ho expliquem, que siguem capaços de fer aquest esforç de comunicació al mercat domèstic i al món. Hem d’explicar que el Cava ha canviat, que hi té cabuda tothom, i que té una piràmide de qualitats molt ben definida. Penso que poder explicar-ho al consumidor final i als intermediaris com els distribuïdors i els importadors és fonamental.

Image

 

APP DE CAMINS DEL CAVA O LA VEREMA DEL CAVA

 

Des d’AECAVA heu fet esforç amb l’aplicació Camins del Cava o amb les activitats de La Verema del Cava. Quin resultat veieu?

Tenim un pressupost molt limitat. L’aplicació l’ha fet sobretot l’equip d’AECAVA, amb l’Ajuntament de Sant Sadurní i els cellers. És un model que podríem replicar en altres projectes, que mostra que administració i part privada podem treballar junts. Els resultats són tan bons que ara ens estem plantejant ampliar la zona, amb altres camins i altres ajuntaments. És una mostra d’èxit. És un exemple de bona col·laboració.

Imagines una Ruta del Cava que comprengui tot Catalunya, amb la Conca de Barberà, Costers del Segre, l’Empordà, el Bages i aquí el Penedès com a punt neuràlgic?

Hi estic molt d’acord. Sóc optimista i realista. Sempre tinc clar que l’objectiu tan gran de tenir un enoturisme de la bombolla, del Cava, seria l’objectiu final. Veig l’elefant, però anem primer per la trompa. Si fem bé aquests camins i els anem fent créixer, després hi haurà una globalitat

 

REPTES DEL CAVA I L'ENOTURISME

 

Quin repte té el Cava per fer un enoturisme respectuós amb la natura i la diversitat?

Vivim de la natura i tenim molt interioritzat aquest respecte en enoturisme i al backoffice. Molts utilitzem plaques fotovoltaiques. Nosaltres tenim biomassa enlloc de combustible fòssil. A l’enoturisme que ve a casa els hi expliquem això. També que el raïm és ecològic. Ens trenquem les banyes per servir-ho en un plat de paper reciclat, enlloc de plàstic. Petites mostres d’un llenguatge sostenible. Penso que estem agafant partit i posem diners. També estem forcem la indústria auxiliar, com la dels embalatges, a buscar alternatives amb menys plàstic i ampolles menys pesades. Això ho expliquem a les visites perquè el consumidor agafi consciència


Parlant del consumidor i d’explicar bé els canvis a la DO Cava, com valores la nova legislació després del teu pas per la presidència d’AECAVA?

Miro pel retrovisor i penso que s’ha d’anar endavant. La zonificació i la segmentació han marcat un terreny de joc on tots ens sentim còmodes. Pots estar a la punta o a la base de la piràmide. Estem sota un DO molt exigent i això comporta traumes als cellers.

Image

 

ELS CANVIS DE LEGISLACIÓ A LA DO CAVA

 

Quins traumes?

Per exemple, els que volem fer Cava de Guarda Superior ens obliga a augmentar un 20% la criança i això són més diners a la cava. Ens obliga a tenir traçabilitat per parcel·les. Hem de treure pit. Després hi ha la pota important de comunicar tot el que estem fent perquè altres no ho fan. Fora de DO aquests requeriments no els tens. Alguns associats diuen que se’ls exigeix molt. Això ho hem de posar en valor i ser capaços que el consumidor ho vegi i ho pagui. Quan ho aconseguim, haurem fet bingo.

Alguns cellers porten tres veremes dures. Com estan?

El 98% dels elaboradors està associat a AECAVA. Som una associació molt diversa. Alguns fan 15.000 ampolles i altres 100 milions d’ampolles. Aquests tres últims anys han estat molt, molt durs, pel producte i la comercialització. Hem rematat el trienni amb molta calor i sequera i la planta ha patit. 

 

EL PAPER DELS PAGESOS DEL CAVA

 

I els pagesos?

Alguns han tingut caigudes importants en rendiments de vinya. Ho vivim amb dificultats i incerteses. La part elaboradora té una consciència i no podem anar per una banda i els pagesos per una altra. Aquesta interlocució ens enriqueix a tots i captem totes les problemàtiques. Som una patronal viva i busquem solucions per a tothom.

En canvi les vendes de Cava segueixen augmentant...

Aquest any , parlo per mi, és un any record. Per altres de la patronal, està sent un any molt bo. Hi ha uns canvis de consum que van molt cap el consum de caves i blancs... I les ganes de sortir! Ha estat un estiu espectacular. Hem venut molt i tenim menys estoc al mercat. Es cert que els agricultors ho estan passant malament i cal que retribuïm com cal la matèria prima, perquè ells són les nostres paisatgistes. Sense ells no podem fer res més que mantenir els cellers. Sense ells, no podem treballar. 

Image