Cava i Champagne: quines són les principals diferències

01 Gener 2024
Cava i Champagne: quines són les principals diferències

Quines són les principals diferències entre el cava català i el champagne francès: preus, tipus, varietats de raïm, clima, producció i comunicació. ENOTURISTA t'ho explica pas a pas.

CAVA I CHAMPAGNE: DIFERÈNCIES

Creus que el Cava i el Champagne són diferents? Els dos són vins escumosos de qualitat elaborats amb el mètode tradicional de segona fermentació en ampolla. Però hi ha moltes diferències entre ells. Analitzem 10 factors diferencials entre el Champagne i el Cava, des de preus fins a comunicació social, perquè un dels grans factors és la percepció del consumidor, que està disposat a pagar més per Champagne perquè li reconeix un valor més alt. 

els orígens

ImageEl Champagne està limitat a unes zones concretes de la província francesa de la Champagne, al nord de París (França). En canvi, el Cava es pot elaborar als termes municipals seleccionats de set Comunitats Autònomes d'Espanya, entre les que s'inclouen Catalunya, AragóPaís Valèncià, La Rioja, EuskadiNavarra i Extremadura. Ara bé, es calcula que el 95% del Cava es produeix a l'àrea del Penedès.

EL CLIMA

A Champagne fa més fred i plou més que a les regions del Cava. Per això, el raïm és més àcid i resulta gairebé impossible elaborar Brut Nature, l'escumós amb menys sucre afegit dins dels tipus d'elaboració. Per contra, el Cava neix majoritàriament en un clima mediterrani, on hi ha més hores de sol que contribueix a la maduració del raïm. És un lloc ideal per fer escumosos sense sucre afegit.

LES VARIETATS DE RAÏM

La majoria de champagnes s'elaboren amb Chardonnay. També s'accepta Pinot Noir i Pinot Meunier, que són varietats negres. La DO Cava accepta el triple de varietats en el seu plec de condicions. El cupatge clàssic de Cava inclou les tres varietats blanques tradicionals: Macabeu, Xarel·lo i Parellada. En blanques també s'accepta Malvasia (o Subirat Parent). En negres, Trepat, Monastrell i Garnatxa negra. La DO Cava també permet Chardonnay i Pinot Noir, originàries de França.

LA PRODUCCIÓ

Champagne produeix 320 milions d'ampolles a l'any.  La DO Cava 250 milions anuals, aproximadament.

EL PREU

Les ampolles de Champagne més econòmiques a Catalunya costen al voltant de 30€. Les de Cava, 3€, Tot i així és molt dificil establir una diferència exacta.

EL VALOR

Champagne comunica com si fos un producte de luxe. Cava opta per versatilitat, territori i gastronomia

XARXES SOCIALS

Les cinc grans cases de Champagne tenen 2.770.000 seguidors, a desembre de 2022.

Image

Moet & Chandon Official @moetchandon 867K

Veuve Clicquot Official @veuveclicquot 776K

Dom Pérignon Official @domperignon 723K

Krug Champagne @krugchampagne 223K

Champagne Laurent Perrier @champagnelaurentperrier 188K

Image

D'esquerra a dreta i de dalt a baix, les sis darreres imatges del pedris d'Instagram dels perfils de La Veuve Clicquot, Dom Pérignon, Laurent Perrier i Krug Champagne

Les cinc grans marques de Cava sumen 130.000 seguidors, a la mateixa data.

Freixenet @freixenet 67,1K

Image

Juvé & Camps @juveycamps 22,9K 

Codorníu @codorniuglobal 15K

Parés Baltà @paresbalta 13,8K

Vilarnau @cavavilarnau 12,1K

Image D'esquerra a dreta, i de dalt a baix, els perfils a Instagram de Juvé & Camps, Codorníu, Parés Baltà i Vilarnau amb les sis últimes imatges del Feed.

8.- INTERACCIÓ

Champagne lidera la comunicació social dels escumosos del món amb un 88% de Share of voice (enrenou a xarxes), sobretot pels seguidors. Té una mitjana d'interacció (engagement) baixa (0,43%). Tot i que Cava ocupa un 9% de share, si tingués els mateixos seguidors (normalized share of voice o enrenou a xarxes equiparat) tindria el doble de  soroll mediàtic, perquè té una interacció molt més alta (1,63% de mitjana)

Image

Esquema d'audiència a Instagram entre el 5 de novembre i el 5 de desembre de 2022, amb la col·laboració de Social Elephants i ENODATA.

9.- AUDIÈNCIA

Prop de la meitat de tuits de Champagne els fan dones. La resta, homes i organitzacions. En canvi hi ha més homes interessats en Cava (36%), molt igualat amb les dones (33%) i les marques (31%).

Image

Esquema d'audiència a Twitter entre 5 de novembre i el 5 de desembre de 2022, amb la col·laboració de Social Elephants i ENODATA.

10.- ETIQUETES

De cada 10 vegades que s'etiqueta un escumós al món, 9 són #champagne i 1 #cava

#champagne: 17.000.000

#cava: 1.300.000

(Font: Instagram a desembre de 2022)