Vols saber les claus de l'enoturisme del 2024? T'expliquem les novetats vistes a FITUR, la fira de turisme més important d'Espanya. Descobreix les conclusions d'ENOTURISTA.
1 Intel·ligència artificial
ENOTURISME AMB CHAT GPT
L’enoturisme s’haurà d’adaptar a les noves eines d’intel·ligència artificial. Segurament l’APP més coneguda és Chat GPT, però n’hi ha moltes més. A FITUR s’ha pogut veure com algunes empreses de reserves online han adaptat els buscadors de les pàgines web a una experiència més personalitzada per l’enoturista. A dia d’avui, el més habitual és que l’enoturista descrigui on vol anar (zona), què vol fer (tast de vins, maridatge, visita i dinar), fins i tot amb qui ho vol fer (amb amics, en família).
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL AL TURISME
Un cop feta la consulta, el cercador et mostri llocs (cellers, restaurants), o experiències (tast de vins amb maridatge de formatges). Amb la Intel·ligència Artificial serà tan fàcil com dir “Recomana’m els millors museus del vi a prop de Madrid” i els resultats es llistaran per l’ordre que s’hagin programat. Un dels exemples és iUrban.es, que es presenta com el GPT del Turisme, o Cicerone d’IA del Turisme, amb un planificador de visites a la Comunitat de Madrid.
2.- Enoturisme de benestar
ENOTURISME WELLNESS
Una de les tendències a l’alça pel 2024 serà l’enoturisme relacionat amb la cura personal i anímica dels enoturistes. “A banda de gaudir dels vins i de la natura, hi ha un perfil d’enoturista que busca sentir-se bé, a través d’experiències com ioga entre vinyes, banys de bosc, o tallers de respiració conscient”, explica Anna Maria Sànchez Orensanz de la Diputació de Barcelona.
WELLFARE TURÍSTIC
Aquest tipus d’experiències combinen el benestar, amb la natura, els tractaments naturals, un tipus d’activitat relaxada com el ioga, o la respiració conscient amb tastos de vins ecològics, biodinàmics, on s’aprecia que el celler tingui una producció orgànica, o fins i tot vegana (vins que es clarifiquen sense traces d’animals com la clara d’ou).
3.- vins sense conductor
TAST DE VINS I CONDUCCIÓ
Fa anys que les Rutes del Vi treballen amb tours guiats amb autobusos o taxis perquè els enoturistes puguin gaudir del vi sense preocupar-se per haver de conduir després. És un debat interessant, que no només afecta els conductors. És raonable oferir tastos de cinc vins en un celler i esperar que els visitants agafin el cotxe per tornar?
ENOBUS A LA RIOJA ALAVESA
A la Ruta del Vi de la Rioja Alavesa, al País Basc, han trobat una solució molt fiable: l’Enobus. Amb sortides des de Bilbao, Vitòria o Labastida ofereixen un pack amb visita a celler, parada a bar de vins, excursió a un recurs patrimonial per 42€ per persona, amb possibilitat de dinar en un restaurant per un extra de 26 €. El calendari del 2024 ja està tancat, i cada cap de setmana és diferent.
4.- Enoturisme millenial
ENOCOMIATS DE SOLTERA
Hi ha esforç per reduir l’edat mitjana dels visitants de les Rutes, que cada any publica un rigorós estudi del perfil de l’enoturista. A la Federació d’Enoturisme de la Comunitat Valenciana, per exemple, ja ofereixen experiències com comiats de solter, o de soltera en cellers. Gaudir d’una reunió amb amics, envoltats de natura, amb una activitat de tast de vins i una explicació cultural.
VISITES AMB FAMÍLIA O MASCOTES
En aquesta federació també han notat un augment del turisme de famílies amb menors, o de visites amb mascotes. Els cellers, restaurants, o bars de vins de les Rutes s’han de preparar per rebre enoturistes abstemis, que acompanyen els interessats a ampliar els seus coneixements de vins. És un repte bonic, si s’entèn que el vi és cultura.
5.- Més enogastronomia
CUES PER TASTAR LA GASTRONOMIA
El cervell és el nostre segon estómac, i això es nota en les cues de Fitur. Quan no et fan perdre el temps per una acreditació de premsa, les esperes més importants es donaven en els tastos de vins amb gastronomia. Ens va encantar tastar el vi de Montilla-Moriles acabat de venenciar i voltejar amb un artista amb el vestit tradicional de Còrdova. Però que me’n dieu del deliciós el pernil de Guijuelo (Castella i Lleó), del Vi Dolç del Pelegrí i Moscatell (Manresa), o la croqueta de sobrassada amb formatge de Maó-Menorca (Illes Balears)? Totes elles acompanyades per copes de vi de la terra.
CUINA TÍPICA I VINS DE LA TERRA
Els vins sense gastronomia brillen una mica menys. L’enoturista sap que pot comprar una ampolla i beure-se-la a casa, però que serà molt més difícil repetir un maridatge esplèndid, com el que la Comunitat d’Aragó oferia amb ingredients típics de la Ribagorça, cuinats en directe per una xef d’èxit nascuda a la comarca. L’enoturisme té un repte per vendre’s més enllà del tast de vins, i oferir experiències d’enogastronomia.
6.- més Turisme sostenible
ENOTURISME RURAL I CULTURAL
L’enoturisme és essencialment un tipus de turisme cultural, gastronòmic i rural, que es dóna en zones de producció vinícola. La majoria d’aquestes zones estan allunyades de ciutats. L’encant i l’autenticitat és que són veritables paradisos rurals, com Astúries. Una de les modes dels darrers anys és intentar treballar amb la complicitat de l’enoturista perquè valori que el seu viatge ha de contribuir a mantenir aquesta reserva natural. Vehicles híbrids, o elèctrics; activitats amb transport sostenible, com les bicicletes.
ENOTURISME REGENERATIU
Al mateix temps hi ha un augment del turisme conscient i regeneratiu (que ja és un ‘must’ en llocs com Austràlia) especialment a la zona de Victòria. Les experiències d’aquest tipus inclouen experiències de sinergia amb les comunitats locals, amb la natura, o la fauna. La imaginació de les empreses de serveis és enorme. Aragón Turismo ha premiat com a millor experiència ecoturística d’Aragó 2023 “Líquenes, la historia del clima escrita en la roca”.
7.- Experiències esporàdiques
AUGMENT D'ACTIVITATS ÚNIQUES
Al recent estudi d’anàlisi de l’oferta d’enoturisme a Catalunya Wine Travel Observer de l'Escola d'Enoturisme ja es conclou un increment molt significatiu de l’oferta singular d’experiències úniques i irrepetibles. Experiències que no es fan tot l’any, sinó en moments concrets. L’enoturista que se sent atret per les meravelles de cada lloc necessita concreció: on, quan, quant val, quins horaris, què farem, què menjarem, quins vins tastarem?
IMAGINACIÓ DE LES AGÈNCIES
Hi ha un increment d’aquestes experiències irrepetibles, que s’acompanyen de la informació necessària per comunicar-les molt bé. També hi ha una part important de cellers de les Rutes, d’agències, o de serveis turístics que s’estan esforçant a simplificar els passos per a la contractació. Un altre dels reptes del 2024. Hi ha un avanç gràcies a les ajudes públiques com el Kit Digital.
8.- Enoturisme prèmium
NÍNXOLS NOUS DE MERCAT
En paral·lel a la tendència de crear experiències esporàdiques, per sota de les activitats fixes, també trobem un increment de l’oferta d’enoturisme prèmium. Amb la maduresa de l’enoturisme (una activitat encara molt jove) es percep que poc a poc es van abandonant les visites bàsiques, d’entre una i dues hores al celler, amb tast de dos a tres vins, per 10€. Aquestes visites són atractives, però costa que l’enoturista repeteixi.
MÉS RETORN ALS CELLERS
Al voltant d’aquesta maduresa turística creixen les activitats prèmium, com visitar un celler amb el seu propietari, tastar vins directament de les bótes, visites privades, enoturisme dissenyat a mida per una parella, o un grup d’amics. El perfil de winelover està disposat a gastar més diners que la mitjana, i per tant busca una experiència irrepetible. Els cellers tenen l’oportunitat de seguir fent marca, prestigi, i vendes després de la visita.
9.- Turisme de reunions
ENOTURISME MICE
En paral·lel al turisme prèmium hi ha un tipus de perfil que l’enoturisme cada vegada aprofita més: el turista de convencions. Cada vegada hi ha més visitants de les Rutes del Vi que hi arriben per casualitat, ja que han arribat a la destinació per una reunió del seu sector, o de la seva empresa. Un cop han acabat els negocis, exploten el plaer, alguns amb vins, gastronomia i natura.
ESCAPADES RURALS PREMIUM
El revers de les ciutats del vi són les zones rurals, on poden allargar la seva estada, fins i afegint la parella o la família quan hagin acabat la convenció. Hi ha una tendència a afinar molt més l’oferta d’enoturisme pels visitants de congressos, amb paquets que es poden oferir pels estius, pensats per a tota la família, i ben adaptats als interessos paral·lels de cada sector, o de cada visitant. Ho saben bé a la Ruta del Vi del Penedès, a la Ruta del Vi de la DO Pla de Bages.
10.- Més comunicació
UNITAT DE COMUNICACIÓ
A FITUR cada zona vinícola intenta expressar la seva singularitat. A vegades cada estand depèn de l’estratègia que hagin fet els experts en turisme de cada comunitat autònoma, o de cada comarca, o municipi. En general es troba a faltar major unitat de comunicació pel que fa al turisme de vins. Lògicament ho fan molt bé a La Rioja, a Castella la Manxa, o Castella Lleó (on hem gaudit d’un tast de vins i gastronomia i ens hem endut un record irrepetible en forma de vídeo), a la Comunitat Valenciana amb les rutes agrupades.
SEGMENTACIÓ DE L'ENOTURISME
Però en altres llocs ha estat molt difícil tribar informació de les Rutes del Vi. Especialment al preciós i gegantí estand d’Andalusia, on ha estat molt difícil trobar bona informació de la Ruta del Vi de Jerez; a l’aquàtic i bell estand de Galícia, on s’enyorava més informació de les Rutes del Vi com la de Ribeira Sacra. També en el cas de Catalunya, on cada demarcació feia la seva pròpia promoció per separat. Hi ha una feina enorme a promoure l’enoturisme, però visitar Fitur és saber que l’enoturisme al 2024 serà més i millor.